تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024
نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان غربی:

زنان در کربلا پیشگام ایثار بودند

  • کد خبر : 62107
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۷
زنان در کربلا پیشگام ایثار بودند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه در حادثه کربلا، زنان به شکل‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند گفت: زنانی چون حضرت زینب کبری (س) که با تشویق پسرانش به جهاد و صبر در برابر مصیبت‌های شهادت آنها، به عنوان نمونه بارز زن مجاهد در اسلام معرفی شدند.

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» با اشاره به اهمیت قیام عاشورا اظهار کرد: در اهمیت قیام عاشورا، روشن است که این قیام نقش حیاتی در احیای دین اسلام ایفا کرد و بدون آن، دین اسلام از گزند انحراف و نابودی در امان نمی‌ماند. امام حسین (علیه السلام) و یارانش با فدای خون خود، از نابودی دین جلوگیری کردند.

وی با اشاره به جایگاه بانوان در واقعه عاشورا تصریح کرد: جایگاه و نقش زنان در واقعه عاشورا نیز بسیار قابل توجه است به طور کلی، نقش زن در جامعه به ویژه از نظر تربیتی، نقش محوری و تعیین‌کننده‌ای است.

نماینده ولی‎‌ فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: نقش زن به صورت کلی در جامعه یک نقش محوری و تعیین کننده است. نقش تربیتی زن بسیار مهم و حیاتی است که تمام افراد تاثیرگذار در جامعه از دامن یک زن مربی به پاخاسته‌اند و توانسته‌اند در سایه‌ تربیت‌های آگاهانه نقشی اساسی ایفا کنند.

سید قریشی عنوان کرد: جامعه بدون نقش‌آفرینی تربیتی زن خواهد لنگید و نهادهای تربیتی دیگر غیر از خانواده و مادر هرگز نمی‌توانند جای خالی این مربی انسان را پر کنند.

سید قریشی با بیان اینکه در حادثه کربلا، زنان به شکل‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند گفت: زنانی چون حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) که با تشویق پسرانش به جهاد و صبر در برابر مصیبت‌های شهادت آنها، به عنوان نمونه بارز زن مجاهد در اسلام معرفی شدند.

وی گفت: به طور ویژه در حادثه کربلا و قیام اباعبدالله الله الحسین علیه السلام می‌توان به نقش‌های مختلف زنان مانند، انگیزه‌دهی و تشویق به جهاد، تسلی بخشی به مصیبت زدگان و کودکان و پرستاری از آنها، دفاع از امام سجاد علیه السلام که در بستر بیماری بودند اشاره کرد.

وی به  حضور میدانی برخی از شیرزنان و مبارزه تن به تن و رجزخوانی اشاره کرد و گفت: در مورد حضور میدانی زنان در جنگ می‌توان به همسر جناده بن کعب انصاری اشاره کرد او بعد از تشویق شوهر و فرزندش به یاری حسین علیه السلام و شهادت آنها خود نیز روانه میدان شد و رجز خواند: انا عجوز فی النساء ضعیفة خاویة بالیة نحیفة اضربکم بضربة عنیفة دون بنی فاطمة الشریفة او دو نفر از اشقیا را به درک واصل کرد و امام حسین علیه‌السّلام به او دستور داد برگردد و برای او دعا کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: یک نمونه دیگر «ام وهب» است که برای تشویق همسرش به میدان شتافت و با چوبی که در دست داشت به شوهرش می‌گفت پدر و مادرم فدایت از اهل بیت پیامبر دفاع کن و می‌خواست در میدان دوشادوش همسر خود دفاع کند.

وی تصریح کرد: یک نمونه بسیار عاطفی در این مورد مادر عمرو بند جناده ۱۱ ساله است که پس از شهادت همسرش فرزند یازده ساله خود را تشویق به جهاد کرد و در جواب امام علیه السلام که منعش کرده بود عرض کرد «امی امرتنی» یعنی مادرم امر کرده و در میدان رجز می‌خواند و می‌گفت امیری حسین و نعم الامیر…
سید قریشی در پایان خاطرنشان کرد: اما در مورد مهم‌ترین نقش که نقش تبیینی است و قهرمان این نبرد حضرت زینب کبری سلام الله علیها هستند باید گفت که ایشان با تمام شدائد و مصائبی که متحمل شده بودند، به عنوان مکمل نقش اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد میدان تبیین شدند و با فصاحت و بلاغت حیدری خود دقایق و ظرائف اهداف و آثار قیام کربلا را تبیین کردند.

وی با اشاره به نقش زنان مسلمان ایرانی در احیاء فریضه قیام عاشورا یادآور شد: در مورد زنان مسلمان و شیعه هم باید بگویم که زنان مجاهد قیام کربلا باید به عنوان الگویی ماندگار برای زن مسلمان معرفی شوند و زنان در سلوک دینی و اجتماعی خود باید به آنها اقتدا کنند و نقش های محوری تربیتی و تبیینی خود در جامعه را به نحو احسن ایفا کنند و فرزندانی مجاهد برای اسلام و نظام تربیت کنند.

انتهای خبر /

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=62107

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.