• امروز : یکشنبه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 - شوال - 1446
  • برابر با : Sunday - 20 April - 2025

زمین گیر شدن طرح های عمرانی در باتلاق گرانی قیر

  • کد خبر : 129127
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰:۰۰

افزایش نجومی قیمت بسیاری از کالاها که یک طرف آن به تحریم ها و کمبود اجناس در بازار و طرف دیگر آن به خرید بیش از نیاز مردم ربط داده می شد، پای قیر را هم به معرکه تورم و تب و لرز بازار کشاند. به گزارش اروم نیوز؛ گرانی و افزایش نجومی قیمت بسیاری […]

افزایش نجومی قیمت بسیاری از کالاها که یک طرف آن به تحریم ها و کمبود اجناس در بازار و طرف دیگر آن به خرید بیش از نیاز مردم ربط داده می شد، پای قیر را هم به معرکه تورم و تب و لرز بازار کشاند.


به گزارش اروم نیوز؛ گرانی و افزایش نجومی قیمت بسیاری از کالاها که یک طرف آن به تحریم ها و کمبود اجناس در بازار و طرف دیگر آن به خرید بیش از نیاز مردم ربط داده می شد، پای قیر را هم به معرکه تورم و تب و لرز بازار کشاند تا بار دیگر اثبات کند که گرانی نه تنها بدلیل هجوم مردم برای خرید کالاها و یا تحریم که بدلیل مشکلات مدیریتی و برنامه ریزی های غیر اصولی باعث شده است تا بخش بزرگی از طرح های عمرانی و راهسازی متوقف شوند و در انتظار تامین اعتبار چشم به تلاش های مسئولان ببندند.

مدیر عامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی آذربایجان غربی با بیان اینکه بالا رفتن قیمت قیر بحران بزرگی را در بخش راهسازی ایجاد کرده است،‌ گفت: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت این محصول باعث شده است تا بسیاری از پیمانکاران عملیات ساخت و ساز در راهها را متوقف کنند.

«مجید آقامحمدی» ادامه وضعیت موجود در گرانی قیر را عامل ورشکستگی پیمانکاران دانست و ادامه داد: قیمت هر تن قیر به یکبار در طول یک سال گذشته از ۱۰۰ هزار تومان برای یک تن به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که بیشترین تورم مربوط به ماههای اخیر است.

وی اضافه کرد: پیمانکاران راهسازی به دلیل نبود نقدینگی امکان خرید قیر ندارند و در طرف مقابل کارخانه های تولید قیر نیز برای فروش محصولاتشان شرط پرداخت نقدی را جلوی پای پیمانکاران گذاشته اند و این دو اتفاق متضاد باعث کند شدن شدید سرعت اجرای طرح ها شده است.

آقامحمدی یادآور شد: هرچند میزان افزایش قیمت مصالح در قرارداد پیمانکاران لحاظ خواهد شد اما پرداخت مابه التفاوت قیمت ها، بعد از اتمام پیمان در نظر گرفته می شود و در زمان اجرای قرارداد باید پیمانکاران به صورت شخصی نسبت به خرید مصالح با هر قیمتی اقدام کنند که همین مشکل، اجرا کنندگان طرح های راهسازی را در استان زمین گیر کرده است.

مدیر عامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی آذربایجان غربی با بیان این تورم در بازار قیر موجب ایجاد تخلف و سوء استفاده برخی شرکت های باربری شده است، تصریح کرد: بسیاری از پیمانکاران نسبت به تخلفاتی که توسط شرکت های باربری انجام می شود، ‌گلایه مند هستند و در وضعیتی که گرانی بر بازار قیر حاکم است، پیمانکاران متحمل آسیب های مادی بسیاری شده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت قیر از مبدأ افت می کند؟ افزود: کیفیت نه از مبدأ بلکه در نیمه راه توسط ناوگان حامل قیر افت می کند بطوریکه برخی از ناوگان بعد از تحویل قیر خالص از پالایشگاه در نیمه راه نسبت به تخلیه بخشی از بار و جایگزینی آن با گازوئیل اقدام می کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر توسط دولت قبلی اعمال شده است، تصریح کرد: قیمت قیر در خارج از مرزهای کشور در مقایسه با قیمت های داخلی رقم بسیار بالایی بود و دولت به جای مبارزه با قاچاق قیر و جلوگیری از خروج آن توسط دلالان به یکسان سازی قیمت ها دست زدند در حالیکه این اقدام عجولانه بازار داخلی و مصرف کنندگان قیر را با بحران روبرو کرد.

اما مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر در کیفیت طرح های راهسازی و سرعت اجرای آن ها بی تاثیر است، اضافه کرد:  هم اکنون ۵ کیلومتر از جاده سرو و ۳۰ کیلومتر از جاده ارومیه – مهاباد – میاندوآب در دست ساخت و آسفالت ریزی بوده و به سرعت درحال پیشرفت است.

«خلیل محبت خواه» تصریح کرد: باوجود اینکه شایعاتی در زمینه افت کیفیت قیر مرد استفاده در طرح های راهسازی وجود دارد اما با نظارت هایی که انجام می شود اجازه بروز هیچ نوع مشکلی در این خصوص داده نخواهد شد و وظیفه پیمانکاران هم در هر صورت رعایت استانداردها است.

وی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین قیر مورد نیاز ندارد، تصریح کرد: شرکت تولید کننده قیر توسط اداره کل راه وشهرسازی استان به مجریان طرح ها معرفی شده است و از این بابت پیمانکاران کمبودی را احساس نمی کنند.

محبت خواه در پاسخ به این سوال که مشکل نقدینگی پیمانکاران آذربایجان غربی در طرح هایی که پیش از گرانی قیر عقد پیمان کردند چگونه حل می شود، اظهار کرد: نباید مجریان در این زمینه نگرانی داشته باشند چرا از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیر حل مشکل گرانی قیر خواهیم بود.

در این ارتباط مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک فنی خاک آذربایجان غربی درخصوص وضعیت کیفیت قیر مورد استفاده در طرح های راهسازی آذربایجان غربی گفت: هرچند نمی توان به طور دقیق در این مورد اظهار نظر کرد چراکه نیازمند آزمایش تمام طرح های در حال ساخت است که متاسفانه برخی پیمانکاران ومجریان طرح از این کار سرباز می زنند، در هرحال  تا رسیدن به استانداردهای کامل راه زیادی در پیش است و نمی توان از وضعیت موجود اظهار رضایت کرد.

وی با بیان اینکه گرانی قیر باعث بروز تخلفاتی در زمینه عرضه این محصول شده است، افزود: بطوریکه برخی شرکت ها با مخلوط کردن روغن سیاه و گازوئیل با قیر سعی در فروش آن با همان قیمت بالا می کنند که نتیجه آن نزول کیفی طرح ها و ایجاد مشکلات ایمنی در جاده ها می شود.

البته این امر تنها معطوف به قیمت قیر نمی شود بلکه برخی مواقع اهداف سیاسی هم کاهش کیفیت قیر مورد استفاده را در پی داشته است.

این مقام مسئول در توضیح اهداف سیاسی یادآور شد: بله، زمانیکه سفرهای ریاست جمهوری و یا وزرا را برای سرکشی به طرح های عمرانی در پیش بود، دستگاههای متولی در استان پیمانکاران را به اتمام طرح در سریع ترین زمان ممکن و در هر شرایطی مجبور می کردند که در این صورت تعدادی از پیمانکاران یا بدلیل ناتوانی در تامین بودجه مورد نیاز برای خرید قیر و یا بدلیل منفعت طلبی، نسبت به استفاده از قیر بی کیفیت اقدام می کردند، درحالیکه کیفیت حرف اول را در طرح های عمرانی می زند.

علاوه بر این به خاطر گرانی قیر، یکسری واحدهای تولیدی متفرقه اقدام به تولید قیرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد کرده اند و آن را با قیمت بسیار پائین تر می فروشند که مصرف چنین قیرهایی برای طرح های عمرانی به نحو جبران ناپذیری خسارت آفرین خواهد بود.

این مقام مسئول در توضیح اینکه آیا الزام قانونی برای کنترل و آزمایش قیر مورد استفاده در طرح های راهسازی وجود ندارد؟ اظهار کرد:در قانون این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است اما زمانکیه کارفرما و مشاوران توافق به انجام ندادن آزمایش می کنند، کاری از دست ما بر نمی آید در حالیکه بهتر است مسئولان بدانند هر افزایش قیمت علاوه بر ایجاد تورم عمومی، جان و مال مردم را نشانه می گیرد، هم اکنون که مسکن برای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آسفالت جاده ها نیز به همان اندازه برای مردم و جامعه مهم است و زمانیکه کیفیت مصالح مورد استفاده در این جاده ها فراهم نشود، نه تنها باعث هدررفت بیت المال می شود بلکه باعث تخریب جاده ها و افزایش تصادفات در اثر ناامنی محورهای ارتباطی خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=129127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.