به گزارش اروم نیوز، یک دختر روستایی که در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی در روستایی محروم از روستاهای شهر چالدران که خود از شهرهای محروم استان به شمار می رود، متولد شده و در آن جا بزرگ شده است.
«هانیه» دختری روستایی که دوران ابتدایی را در مدرسه روستا به تحصیل پرداخته و به دلیل نبود مقاطع بالاتر در روستا و ازدواج زودهنگام از ادامه تحصیل باز مانده است.
وقتی متوجه می شود خبرنگارم، اینگونه لب به سخن می گشاید: «از کودکی دائما خود را در حال کمک به خانواده در امور مختلف یافته ام، یا گوسفندان و گاوها را به چرا برده ام و در صحرا بوده ام و یا در حال کمک به مادر در امور خانه داری و آشپزی و حتی نگهداری کودکان».
وقتی به دستان ظریفش نگاه می کنم بیشتر از سنش نشان می دهد و این درحالیست که هانیه فقط ۱۵ سال دارد و با وجود اینکه نوجوان است به زودی طعم مادر شدن را می چشد.
در خصوص نحوه ازدواجش می گوید: «به صورت کاملا سنتی با همسرم که فامیل دور پدری ام و از اقوام اوست آشنا شدیم و بلافاصله مراسم عقد و عروسی مهیا شد و عملا با ورود به زندگی مشترک و امورات خانه داری دیگر وقتی برای ادامه تحصیل برایم نماند».
وقتی صحبت از همکلاسی ها و معلم دوران تحصیلش شد، به وضوح می توانستم علاقه شدیدش را نسبت به تحصیل در چشمانش ببینم. هانیه می گوید همسرش را برای ادامه تحصیل نتوانست قانع کند چراکه راه روستایشان تا چالدران دور بوده و او نمی تواند هرروز این مسافت را در راه مدرسه بگذراند و به عقیده شوهرش بهتر است به فرزندداری و خانه داری رسیدگی کند.
دخترانی با سرنوشت هانیه در آذربایجان غربی کم نیستند که هر یک با دلایلی مشابه هانیه از تحصیل جا مانده و در حسرت درس و دانشگاه، روزها را به شب رسانده اند.
آذربایجان غربی ۱۹۵ هزار بیسواد دارد
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، چنین می گوید که در حال حاضر آذربایجان غربی ۱۹۵ هزار بیسواد دارد.
محمدرضا نجفی، با اعلام این خبر، تعداد افراد بیسواد در گروه هدف ۱۰ الی ۴۹ سال را حدود ۱۹۵ هزار نفرعنوان کرده و می افزاید: این تعداد از میان ۲ میلیون و یکصد و یازده هزار و ۲۰۹ نفر واجد شرایط تحصیل در استان است.
وی، با بیان اینکه در بانوان گروه سنی ۶ سال به بالاتر حدود ۷۶ درصد و مردان ۸۸ درصد از کل افراد واجدالشرایط تحصیل باسواد هستند اظهار داشت: این آمار نشان دهنده پیشی گرفتن مردان نسبت به زنان در سواد است.
نجفی، از برپایی ۳۶ مرکز یادگیری خبر داد و اظهار داشت: در این مراکز علاوه بر سوادآموزی به مهارت آموزی و حرفه آموزی نیز پرداخته میشود همچنین مهارتهای شهروندی، مهارتهای فردی، مهارتهای اجتماعی و انواع مهارتهای دیگر در کنار سوادآموزی آموزش داده میشود تا در جهت ایجاد انگیزه نقش ایفا کرده و افراد در کلاسهای سوادآموزی حاضر شوند.
وی، دلایل بازماندگی آذربایجان غربی از میانگین باسوادی کشوری گفت: کمبود منابع مالی، کمبود منابع انسانی، عدم انگیزه افراد بیسواد جهت شرکت در کلاسهای سوادآموزی همچنین وجود کودکان بازمانده از تحصیل و عدم وجود امکانات برای آموزش ازجمله دلایلی هستند که تعداد افراد بیسواد را در جامعه افزایش میدهند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، هدف نهضت سوادآموزی را ریشه کن کردن بیسوادی در جامعه همچنین بهرهگیری تمامی کودکان واجب التحصیل از آموزش عنوان کرد و افزود: آذربایجان غربی در مقایسه با دیگر استانها دارای تعداد بیسواد بیشتری است و این یک معضل بوده و باید به زودی حلشده و پایان پذیرد.
وی، ادامه داد: در خصوص ساماندهی زمانبندی حضور سواد آموزان در کلاسهای سوادآموزی هیچگونه فعالیتی نمیتوان داشت و باید نسبت به شغل و فعالیت هرکدام از افراد، ارگانهای مربوطه در خصوص سوادآموزی افراد اهتمام داشته باشند.
وی، تأکید کرد: تمامی کودکان واجب التحصیل باید ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار گیرند و همچنین ورودیهای بیسوادی انسداد شده، برنامههای سوادآموزی از انعطاف لازم برخوردار شده، مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه و خانواده حلشده و در افراد بیسواد به طرق مختلف ایجاد انگیزه شود تا مشکل بیسوادی دراستان بهطور کامل ریشهکن شود.
نجفی، با بیان اینکه تعداد اولیای بیسواد دانش آموزان در سطح استان در سال گذشته ۱۲ هزار نفر برآورد شده که اسامی آنها جهت پیگیری به مدارس مربوط ارسال شده است اظهار داشت: همگی اعم از مردم و مسئولین و نیز ارگانهای مربوطه باید دست در دست هم در راستای ریشهکن کردن بیسوادی در جامعه و پیشرفتهای لازم تلاش داشته باشیم.
معضل دختران بازمانده از تحصیل؛ نیازمند بررسی مسئولان
دختران نیمی از جامعه را تشکیل داده و تربیت فرزندان را بر عهده دارند، سازمان ها و نهادهای ملی و جهانی بارها حساسیت خود نسبت به بازماندن دختران از تحصیل را مطرح کرده و در این زمینه هشدار دادند.
بازماندگی از تحصیل دختران در قرن بیست و یکم است؛ وزارت آموزش و پرورش باید در بحث شناسایی افراد بازمانده از تحصیل با جدیت بیشتر ورود پیدا کند و اگر روستاییانی بر اساس فرهنگ و باورهایی معتقدند برای فرزندان دختر آنان باید معلم بانو استفاده شود، آموزش و پرورش ضمن فرهنگ سازی از معلم خانم دریغ نکند تا هیچ دختری از این مرز و بوم وجود نداشته باشد که از حق طبیعی تحصیل بازماند.
* فاطمه جعفرنژاد
انتهای پیام/