به گزارش اروم نیوز،
در حالی چند روز از افزایش ناگهانی قیمت خودرو می گذرد که حرف و حدیثها در مورد نحوه قیمت گذاری بالا و ضعف شورای رقابت از سوی کارشناسان شدت بیشتری گرفته است. در این راستا برخی از نمایندگان مجلس تلویحاً به این نکته اشاره کردند، سالهاست کمتر از ۵۰ نفر که از صنعت خودرو سود می برند، حاضر نیستند منافع خود را از دست بدهند و دیدگاهایشان را به شورای رقابت هم القا میکنند.
بهروز نعمتی حتی به کنایه گفته بود، دوستان ما در صنعت خودرو و حواشی آن از روابط عمومی خوبی برخوردارند.
انتقاد وی زمانی جدی تر شد که تأکید کرد: یک شرکت بزرگ خودروسازی کشور در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت و بزرگترین شرکت خودروساز کشور هم با ۴۰ درصد ظرفیت کار میکند، این زیر ظرفیت تولید کردن یعنی دست خودروساز در جیب مصرفکننده است. همه این انتقادات در حالی است که نمایندگان مجلس در جایگاه دفاع از حقوق وکلای خود این بار قرار است که نامه ای به رئیس جمهور ارسال کنند، بویژه اینکه به نظر می رسد، رئیس جمهور در کنار سخنگوی دولت، منتقد افزایشهای سرسامآور قیمت خودرو باشند.
شرایط جهش قیمت خودرو در حالی است که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه وزیر صنعت خود را در مقام پاسخگویی دلایل افزایش قیمت خودرو نمی داند، گفت: نمایندگان کمیسیون صنعت مجلس برای جلوگیری از اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، نامه کتبی به ریاست جمهور می نویسند.
علی علیلو در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه نمایندگان کمیسیون صنایع در جلسه خود که با وزیر صنعت، معدن برگزار شد، پرسشهای متعددی را از نعمت زاده پرسیدند، اظهار داشت: یکی از مهمترین پرسشهای نمایندگان از وزیر، دلایل افزایش نامناسب قیمت خودرو بود که نعمت زاده هم این وزارتخانه را مسؤول پاسخگویی این موضوع ندانست و نمایندگان هم از توضیحات وزیر در افزایش غیر منطقی قیمت خودرو قانع نشدند.
اما سخنگوی دولت که خود قبلاً با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده بود، با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو، هیأت وزیران و رئیس جمهور را مکدر کرده است، تأکید کرد: افزایش قیمت خودرو پذیرفتی نیست و باید بازبینی شود.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه دولت انتظار افزایش کیفیت خودروها را داشت، نه افزایش قیمتها، اظهارداشت: افزایش قیمت خودرو پذیرفتنی نیست و باید اقدامهای لازم در این زمینه انجام شود.
سخنگوی دولت تصریح کرد: خودروسازان و شورای رقابت به تعیین قیمت توسط بازار اعتقاد دارند ما هم این را قبول داریم اما باید اجازه دهند ما هم نسبت به واردات خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی اقدام کنیم و رقابتی در بازار ایجاد شود تا بازار بتواند قیمت خودرو را تعیین کند. نوبخت با بیان اینکه یک بازار نیمه انحصاری برای خودروسازان وجود دارد گفت: نمیشود که ما هم جلوی واردات را بگیریم و هم آنها بگویند که قیمت را بازار باید تعیین کند.
شیوا، رئیس شورای رقابت نیز با بیان اینکه بنده هم مانند رئیس جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم، گفت: اما با در نظرگرفتن هزینه های تولید مجبور به تصویب افزایش قیمت خودرو بودیم.
قدس