به گزارش اروم نیوز، دریاچه ارومیه پهنه ای نزدیک به پنج هزار کیلومترمربع را شامل می شود که نزدیک به ۳۰ میلیاردمترمکعب در حالت عادی و تراز نرمال آب در خود دارد.
از سالهای نخست خشک شدن دریاچه ارومیه رسانه هایی بودند که خشک شدن کامل آن را پیش بینی و اعلام کردند، اما این مسئولان وقت بودند که همه چیز را به شوخی گرفته و به جای اقدام و عمل رخوت و سستی انجام دادند.
با نمایان شدن اثرات و تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه تعدادی از مسئولان به صورت سراسیمه اقدامات محدودی را آغاز کردند که گرچه بیشتر مبنای مطالعاتی داشت اما می توانست در صورت تزریق بودجه در زمان خود مؤثر باشد که میسر نشد.
بی توجهی به وضعیت دریاچه ارومیه و ناامیدی مردم از احیاء این دریاچه تا زمانی ادامه یافت که ستادی به نام احیاء دریاچه ارومیه تشکیل و بارقه های امید در میان مردم نیز شروع به شکل گیری کرد اما دیری نپایید که امید مردم به نا امیدی گرایید و معلوم شد که اقدامات ستاد احیاء دریاچه ارومیه به مثابه طبلی توخالی است که بیشتر جنبه رسانه ای دارد تا عملی!
این ستاد که از نخستین روزهای تشکیلش و تزریق بودجه به آن مورد انتقاد نمایندگان، سیاستمداران، کارشناسان و رسانه های ارومیه و آذربایجان غربی قرار گرفت تمرکز اصلی اش بر روی رسانه های همسو و نیازمند قرار گرفت تا با کمک آنها بتواند به اهداف مورد نظر خود برسد.
برگزاری انواع اقسام جشنواره ها و فستیوالهای موسیقی و پایکوبی، مسابقات ورزشی بی تأثیر و بدون خروجی، ساخت مستندها و فیلم های تلویزیونی فاقد کیفیت لازم با بودجه های آن چنانی و … تنها قسمتی از اقدام و عمل در راستای احیاء دریاچه ارومیه بود تا بتواند از این طریق میلیاردهامترمکعب آب به دریاچه برسانند دریغ از اینکه وضعیت دریاچه ارومیه اورژانسی است و حتی خود متولیان امر نیز به واسطه جوسازی و توهم آفرینی اطرافیان و ذی نفعان از آن غافل شده اند، حالا بگذریم که خشک شدن دریاچه ارومیه از سویی و ایجاد ستاد احیاء دریاچه از سویی دیگر نردبان ترقی عده ای شد که در خواب هم آن را نمی دیدند.
گرچه آنها برخی خوابها را برای ستاد احیاء دریاچه ارومیه دیده بودند و دیده اند و خواهند دید که ضروری است نمایندگان مردم ارومیه در مجلس و مسئولان استانی به طور جدی در مقابل برخی اقدامات بایستند.
جوسازی های رسانه ای برخی ها وهمچنین جریانات وابسته به دولت و ستاد احیاء دریاچه ارومیه در بحبوحه انتخابات فزونی یافت و با توجه به احساساتی بودن مردم در خصوص دریاچه ارومیه و اهمیت آن برای ایشان و همچنین با سوء استفاده از فضای دوقطبی به وجود آمده نهایت بهره را بردند تا روند جوسازی را تا سفر رئیس جمهور ادامه دهند!
با نزدیک شدن سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی دروغ پردازی رسانه های نیازمند و وابسته شدت یافت و آنها با قرار گرفتن در نقطه مقابل منافع استان و مردم مطالب کذب و دروغ اعم از احیاء و پرآب شدن دریاچه ارومیه را به طور وسیع تبلیغ کردند که عده ای سیاسیون از جمله رئیس جمهور را هم بر این باور کردند که واقعاً دریاچه احیاء شده است اما زهی خیال باطل!
گرچه ستاد احیاء دریاچه ارومیه تمام سعی و تلاشش را با همکاری دیگر سازمانها و ادارات بر این مورد کرد که با توجه به افزایش بارندگی ها در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، با رهاسازی سراسیمه وار آب سدهای ذخیره شده فضا را به نفع خود و تدبیر و امید کند اما ضرب المثلی ترکی داریم که می گوید: (( خمیر چوخ سو آپارار)) و یا همان جوجه را آخر پاییز می شمارند و ما منتظر رسیدن مردادماه خواهیم بود و در آن موقع است که سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد و کذابان رسوا می شوند که بر طبل توخالی احیاء دریاچه ارومیه کوبیده بودند.
اما پیشنهادی به مسئولان اعم از شهرستانی، استانی و کشوری داریم و آن اینکه به جای سرزدن به رسانه های وابسته همسو که کاری جزء سیاهنمایی و مخفی کردن حقیقت ندارند خودشان سری به دریاچه واقعی بزنند تا حقیقت را از نزدیک درک کنند که وضعیت روستاییان و روستانشینان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به چه صورتی است و آیا آب مورد ادعای رسانه ها به جزء در زیر پل شهید کلانتری در جای دیگری نیز دیده می شود؟
سخن آخر؛ همه ما در قبال بودجه این کشور و همچنین آینده سرزمینمان مسئول هستیم و نباید بگذاریم عده ای منفعت طلب با استفاده از جوسازی رسانه ای شرایط حاضر را وارونه جلوه دهند تا شرایط از حالت فعلی نیز بغرنج تر شود و نباید بگذاریم دریاچه ارومیه قربانی سیاست بازی و سیاست زدگی شود.
بله امروز دریاچه ارومیه احیاء شده است البته در برخی رسانه ها اما در شرایط واقعی و میدانی خشک شده است و این مهمترین مسئله است!
تصویری از دریاچه ارومیه در حاشیه روستای جبل کندی!
انتهای پیام/