به گزارش اروم نیوز کفه ترازوی گردشگری ایران به سوی گردشگران خروجی از کشورمان سنگینی میکند، این را آمار هفت میلیون گردشگر ایرانی که سال ۹۳ به قصد زیارت و سیاحت از کشورمان خارج شدند، تائید میکند.
براساس این آمار در شش ماهه اول سال ۹۳ سه میلیون و ۶۰۴ هزارو ۲۵۷ گردشگر ایرانی از کشور خارج شده اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که سه میلیون و ۴۳۲ هزار و ۷۷۳ گردشگر خروجی بوده، افزایش داشته است.
خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور در سال ۹۳
خروج سیل آسای ارز از کشور که هرساله به دنبال افزایش آمار سفرهای خارجی اتفاق می افتد به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند.
آمارهای سازمان گردشگری در سال ۹۳ از خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور در جریان سفر هفت میلیون تن از شهروندان به خارج از کشور حکایت می کند.
خروج این میزان ارز از کشور به دلیل مسافرت های خارجی در حالی صورت می گیرد که کشور ایران به دلیل دارا بودن حاذبه های متعدد گردشگری از جمله آب و هوا، طبیعت، جاذبه های تاریخی و تفریحی از جمله کشورهای مستعد در زمینه گردشگری در جهان به شمار می رود.
سفر به خارج از کشور مقرون به صرفه تر است!
یکی از سوالاتی که در چند سال گذشته محافل تحقیقاتی ایران را به خود مشغول ساخته چرایی رجحت کشورهای خارجی برای سفر و تفریح از سوی ایرانیان است.
در حالی که طی چندسال گذشته براثر کاهش ارزش پول ملی کشور در مقابل دلار پیش بینی می شد هزینه سفرهای خارجی در مقایسه با سفرهای داخلی بیشتر باشد اما جدیدترین واکاوی هزینه ها نشان میدهد تورهای گردشگری خارجی همچنان هزینه های کمتری در مقایسه با تورهای داخلی دارند.
براساس اطلاعیه های منتشر شده در رسانه های داخلی هم اکنون هزینه تور کیش در نوروز ۹۴، با دو شب اقامت در هتل ۵ ستاره، ۹۱۰ هزارتوماناست در حالی که تور آنتالیا در نوروز ۹۴با پنج شب اقامت در هتل ۳ ستاره، یک میلیون و ۱۰۰ هزارتوماناست.
وقتی تورهای داخلی با همدستی صاحبان هتل ها به دلیل فرارسیدن نوروز، قیمت های خود را تصاعدی بالا می برند مشخص است که گردشگر ایرانی با یک حساب سرانگشتی ترجیح میدهد به خارج از کشور سفر کند تا با یک تیر دو نشان بزند هم یک سفر خارجی رفته باشد و هم خدمات و امکانات بهتری در اختیار داشته باشد.
عباس گلدوست، عضو هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، نیز با یادآوری این شرایط می گوید: نوروز امسال هزینه یک هفته سفر به کیش با یک هفته سفر به استانبول برابری می کرد.
موج تبلیغات رسانه ای برای جذب گردشگر در کشورهای همسایه
هرساله با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی قریب به اتفاق شبکه های ماهواره ای با نشان دادن جاذبه های گردشگری کشورهای ترکیه، آنتالیا، آذربایجان، مالزی و غیره تلاش می کنند گردشگران ایرانی را برای سفر به این کشور ها ترغیب کنند.
علاوه بر هزینه های تقریباً برابر تورهای داخلی و خارجی یکی از دلایل سفر گردشگران ایرانی به کشورهای همسایه بدون شک متاثر از جو رسانه ای کشورهای همسایه است.
با این وجود تبلیغات رسانه های داخلی در مقایسه با رسانه های خارجی در معرفی جاذبه های گردشگری به حدی پایین است که گمان می رود قصورات پایین بودن تعداد ورود گردشگران خارجی به کشور و خروج ایرانیان به خارج متاثر از وضعیت موجود تبلیغاتی باشد.
علیرضا محمدی کارشناس ارشد ارتباطات در این رابطه می گوید: با نیم نگاهی به رسانه های داخلی و خارجی در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری می توان به این نتیجه رسید که رسانه های داخلی به اندازه یک دهم رسانه های خارجی در زمینه جذب توریست فعال نیستند.
وی می افزاید: تهیه و تدوین گسترده کلیپ های جذاب از مناطق سیاحتی و پخش آنها در زمانهای مهندسی شده از طریق رسانه های عمدتاً زنجیره ای نشان میدهد که دست اندرکاران شبکه های خارجی سرمایه گذاری گسترده ای برای جذب توریست ایرانی اختصاص داده اند.
محمدی تصریح کرد: اهمیت جذب توریست برای اقتصاد کشور و آسیب های فراوان خروج ارز که هرساله از ناحیه خروج توریست متوجه اقتصاد کشور می شود ضرورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولین به موضوع گردشگری را برجسته تر می کند.
پیام صدیقی پور
انتهای پیام/