به گزارش ارومنیوز، این روزها خبر رسیدن ریل راهآهن ارومیه ـ مراغه نُقل هر مجلسی شده و همگان خود را آماده شنیدن سوت قطار کردهاند.
بر اساس اعلام مسئولان طرح ملی راهآهن ارومیه ـ مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر در ۵ قطعه باید در سال ۸۸ به اتمام میرسید، اما گویا اکنون پس از ۱۶ سال و تاخیری چندین ساله در نوبت پوشیدن جامه افتتاح بر خود بوده و بالاخره از ریل وعدههای مسئولین خارج میشود.
از آذربایجانغربی بهدلیل هممرز بودن با ۳ کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان بهعنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد میشود و هریک از مسئولین در تلاش به منظور درج افتخار رساندن قطار به نام خود هستند.
اما آنچه که اکنون مطرح بوده، صحبتهای ضد و نقیض نمایندگان علیه یکدیگر است. در زیر تنها قسمتی از سخنان ضد و نقیض ۲ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و تناقضات موجود در این سخنان را مشاهده میکنید.
* وزیر راه و شهرسازی: سرعت قطار ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است…
* نادر قاضیپور: ریلها پوسیدهاند! سرعت قطار ۶۰ کیلومتر در ساعت است!…
* سید هادی بهادری: آخرین پیچهای ریل قطار بسته شد. سرعت قطار ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است…
به همین منظور و با مرور سخنان این ۲ نماینده، سراغ آنها رفته و آخرین وضعیت راهآهن ارومیه ـ مراغه را جویا شدیم.
ریلهای راهآهن سالم و عاری از مشکل است
سید هادی بهادری یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ارومنیوز، میگوید: مراحل ریلگذاری قطار ارومیه ـ مراغه به پایان رسیده و پس از تحویل وزارت راه و شهرسازی، به سازمان استانداردسازی واگذار میشود تا مراحل استانداردسازی راهآهن انجام شود.
وی، خبرها در خصوص پوسیدگی راهآهن را شایعه خوانده و میافزاید: شایعات حقیقت ندارد. تمامی ریلها به تازگی خریداری شده و سالم هستند، حتی اکنون نیز قطار میتواند در این مسیر با سرعت کم به حرکت درآید و پس از استانداردسازی نیز میتواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در رفت و آمد باشد.
ریلهای راهآهن ارومیه ـ مراغه پوسیده و وارداتی است
نادر قاضیپور، دیگر نماینده ارومیه هم به نادرست بودن سخنان نماینده دیگر این شهرستان اشاره کرده و میگوید: ریلهای راهآهن همگی دارای مشکل بوده و پوسیده هستند. با ضربه دچار از هم پاشیدگی میشوند. هیچکس نمیتواند ادعای سالم بودن آنها را داشته و یا قطار را بر نام خود بزند، چراکه از سال ۸۰ و آغاز طرح راهآهن افراد مختلفی بر روی این موضوع فعالیت داشتهاند.
وی، با اشاره بع زنگزدگی و پوسیدگی ریلها ادامه میدهد: مشکل ریلها تنها زنگزدگی نیست، هیچکدام از ریلها دارای مشخصات تولید نیستند و در برابر سردی، گرمی و سرعت قطار دچار مشکل خواهند شد.
این نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ریلهای راهآهن را وارداتی خوانده و میگوید: دولتمردان و بزرگان، ریلهای قطار کهنه و استفاده شده از کشورهای چین و هند که مورد استفاده آنها نبوده را وارد کردهاند. این در حالی است که اصفهان تولیدکننده بهترین ریلها با استانداردهای بسیار مناسب است.
وی، تاکید میکند: مانع آمدن قطار با مسیر و وضعیت موجود به ارومیه نشدم تا نگویند قاضی پور با قطار و پیشرفت استان مقابله کرد، اما مسئولین باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند و تازمانی که مسئولان خود از تولید داخلی حمایت نکرده و تن به خرید تولیدات کهنه و فرسوده خارجی دهند، هیچ پیشرفتی در ایران حاصل نمیشود.
همچنان که خواندید، هرکدام از نمایندگان طی صحبتها و گفتگوهای خود سخنانی ضد و نقیض یکدیگر بیان میکنند و هرکدام صحبت های نماینده دیگر را رد میکند.
سنگ بردارید و به فرسودگی ریلها مطمئن شوید!
جالب اینجا است که قاضی پور از خبرنگار ارومنیوز خواسته سنگی برداشته و به ۴۰ کیلومتری ایستگاه قطار ارومیه برود و با زدن ضربهای بر روی ریلها به صداقت سخنان وی پی ببرد!
اما آیا همگان باید سنگی برداشته و به سوی راهآهن بروند تا به درستی حرف هرکدام از نمایندگان پی ببرند؟!
بهتر نیست یکی از مسئولان مورد اطمینان و اعتماد مردم به میدان آمده و همگان را از سردرگمی سالم بودن یا نبودن ریل و همچنین وارداتی بودن آنها مطلع سازد؟!
گویا تمامی مسئولین، ۱۶ سال است مردم ارومیه را بازیچه وعدهها و سخنان خود کردهاند و بار دیگر میخواهند با راهآهنی نصفه و نیمه، قند در دل مردم آب کرده و برای انتخابات پیشرو برای خود رای خریده و از نواقصات آن برای میز و گزینههای پیشنهادیشان به مردم سوءاستفاده کنند.
بنا به برخی گفته ها، قطار تا دهه فجر در ارومیه خواهد بود! مفهوم این امر یعنی یا جان مردم اهمیتی برای مسئولین ندارد یا اینکه تنها دغدغه مدیران مربوطه افتخار اتمام پروژه قطار مراغه ـ ارومیه به نام خودشان است.
انتهای پیام/