16:22:17

تمرکززدایی از بافت مرکزی ارومیه ضروری است

  • کد خبر : 123834
  • ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰:۰۰

ترافیک، مشکلی که با نام شهر ارومیه پیوند خورده است و برخلاف بسیاری از مشکلات، مسئولان ناگزیر از پذیرش آن هستند اما با وجود این آگاهی هنوز نسخه ای که بتواند درد ترافیک ارومیه را درمان کند، نوشته نشده است. به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه با […]

ترافیک، مشکلی که با نام شهر ارومیه پیوند خورده است و برخلاف بسیاری از مشکلات، مسئولان ناگزیر از پذیرش آن هستند اما با وجود این آگاهی هنوز نسخه ای که بتواند درد ترافیک ارومیه را درمان کند، نوشته نشده است.


به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه با بیان اینکه موضوع ترافیک تنها محدود به شهر ارومیه نیست، گفت: در این بین شهر ارومیه وضعیت بغرنج تری را در اینباره دارد. «مهدی افشین» با اشاره به سرانه خودرو در ارومیه اظهار کرد: در این شهر برای هر دو نفر یک خودروی سواری وجود دارد و براساس بررسی های انجام شده پرخودروترین شهر کشور بعد از تهران است. وی ادامه داد: راهکار اصلی در رفع مشکل ترافیک ارومیه ورود به مباحث استفاده از سامانه های حمل نقل عمومی و همگانی و کارآمد کردن آن ها است. افشین با تاکید بر لزوم تغییر الگوهای مصرف استفاده از خوردوهای شخصی افزود: الگوی نادرست استفاده از وسایل نقلیه شخصی، روند تردد در شهر را مختل و مردم را تنبل کرده است تاجایی که برای خرید از سوپرمارکت محل هم اقدام به استفاده از خودروی شخصی می کنند. رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه با بیان اینکه ظرفیت سازی لازم برای افزایش خدمات ناوگان عمومی در حال انجام است، اضافه کرد: سازمان حمل و نقل کشور ابلاغیه راه اندازی ۲ خط BRT را ارائه کرده و براساس آن مطالفات فاز اجرایی خط یک در حال اتمام است و منتظر تخصیص اعتبار لازم هستیم. وی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی خط یک BRT در ارومیه را ۲۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این خط به طول ۵/۱۱ کیلومتر و دارای ۱۶ ایستگاه و ۴۰ دستگاه اتوبوس خواهد بود که امیدواریم بتواند بخشی از مشکلات ترافیکی ارومیه را حل کند هرچند درباره زمان تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی نمی توان هیچ قولی داد. افشین با اشاره به تقاطع های ساخته شده و در حال ساخت با هدف روان سازی ترافیک ارومیه، عنوان کرد: راه حل معضل ترافیک تنها توسعه معابر نیست چراکه توسعه معابر مساوی با افزایش خودرو و بازگشت به همان وضعیت قبلی است. وی تصریح کرد: مدیریت تقاضای سفر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی برای استفاده از این ناوگان و تمرکززدایی از مراکز جاذب سفر کارآمدترین راهکارها برای رفع مشکل ترافیک ارومیه می تواند باشد. رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه با بیان اینکه گره اصلی ترافیک ارومیه در بافت مرکزی شهر قرار دارد، یادآور شد: از نظر شهرسازی شاکله هسته ای ارومیه در بافت مرکزی آن است و تمام مراکز جاذب سفر از جمله تجاری، مطب پزشکان و خدماتی در این بخش قرار دارد که روند رفت و آمد و ترافیک را قفل کرده است. به گفته این مقام مسئول باید با اعمال محدودیت برای تردد خودروهای شخصی در هسته مرکزی و افزایش تجهیزات همگانی بحران ترافیکی این بخش را حل کرد هرچند مطالعات جامع ۲۰ ساله برای حل این مشکل در افق ۱۴۰۵ انجام شده و بخشی از آن ها از جمله ساخت تقاطع های غیرهم سطح در حال اجرا است. افشین راه اندازی چراغ های راهنمایی هوشمند را از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان حمل و نقل شهرداری ارومیه برای کاستن از بار ترافیکی شهر دانست و افزود: هم اکنون تقاطع شورا – بهشتی و بعثت – باکری به این چراغ های هوشمند مجهز شده اند و درحال عقد قرار داد برای نصب این تجهیزات در ۵ تقاطع دیگر هستیم. وی با اشاره به مزیت چراغ های هوشمند اظهار کرد: با نصب سنسو در کف خیابان منتهی به تقاطع حجم ترافیک تخمین زده شده و براساس آن زمان بندی چراغ انجام می شود که به نوعی مدیریت هوشمند برای کنترل ترافیک است. رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارومیه درباره نتیجه طرح زوج و فرد برای کنترل ترافیک در هسته مرکزی گفت: این طرح به صورت جامع اجرا نشد اما با این وجود رضایت بخش بود و ادامه آن برای کاستن از تحمیل ترافیک به خیابان های منتهی به طرح نیازمند گسترش محدوده خواهد بود. دبیر شورای ترافیک استان هم با تایید اینکه ارومیه با معضل ترافیک روبرو است، گفت: روزانه ۱۲۶۰ هزار نفر سفر در ارومیه انجام می شود که سهم اتوبوسرانی و مینی بوسرانی از این سفرها ۲۲ درصد، تاکسیرانی ۳۷ درصد، دوچرخه و موتورسیکلت ۲ درصد و خودروهای سورای شخصس ۳۷ درصد است. «پیمان آرامون» با بیان اینکه ۲۸ درصد سفرها برای انجام امور روزانه، ‌19 درصد امور تحصیلی و ۱۹ درصد نیز برای خرید است، ادامه داد: مجموع سهم ناوگان عمومی از این ترددها ۵۹ درصد است که براساس مطالعات جامع ترافیک ارومیه این رقم باید تا پایان سال ۹۲ به ۷۵ درصد برسد. وی میزان سفر در ارومیه را با بالاتر از نرخ پیش فرض سفر وزارت کشور که ۶/۱ دانست و اظهار کرد: این نرخ براساس اعلام وزارت کشور ۶/۱ باید باشد اما در ارومیه ۸/۱ است که اصلی ترین عامل آن را می توان بالابودن تردد خودروهای تک سرنشین عنوان کرد. آرامون در پاسخ سوالی مبنی بر چگونگی عملکرد دستگاه های دخیل در کنترل ترافیک ارومیه براساس طرح جامع مطالعات ترافیک که در سال ۹۰ به تصویب رسیده است،‌ تصریح کرد: براساس این مطالعات در زمینه مدیریت پارکینگ خوب پیش نرفته ایم اما سایر اقدامات در حوزه ترافیک ارومیه براساس این طرح در حال انجام است. دبیر شورای ترافیک استان درباره کافی بودن میزان ناوگان حمل و نقل عمومی براساس نیاز مردم گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه مدت زم
ان انتظار برای اتوبوس ۸ دقیقه است اما در برخی از ایستگاه های اتوبوس این انتظار به ۲۰ دقیقه هم می رسد، مردم باید این اطمینان را داشته باشند، اگر هرروز راس ساعت مشخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در زمان مشخص به مقصد می رسند اما درحال حاضر چنین برنامه ریزی انجام انجام نشده است. وی یادآور شد: برای افزایش استقبال مردم و کاهش ترافیک نوسازی ناوگان عمومی‌فتنظیم مسیرها براساس نیازها و تقاضای مردم و ساماندهی مسائل جانبی بسیار ضروری است. اما رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی با موضعی متفاوت با بیان اینکه ترافیک ارومیه بحرانی نیست، گفت: در ارومیه مشکل ترافیکی که مانع رفت و آمد شود، وجود ندارد، شاید حجم ترددها با توجه به وجود ۲۰۰ هزار دستگاه وسیل نقلیه در ارومیه سنگین باشد اما به صورت روان در حال انجام است. سرهنگ «علی سعیدی» یادآور شد: هم اکنون بیشترین زمان انتظار برای خروج از یک خیابان ۵ دقیقه است که با این وضع دیگر نمی توان گفت ترافیکی وجود دارد. وی ادامه داد: برخی از خیابان ها که عرض معابر و حجم ترددها با یکدیگر تناسبی ندارد، ترافیک قابل هدایت است و راهواران حضور مستمر دارند تا مانع از ایست خودروها و طولانی شدن زمان انتظار برای خروج از معابر شوند. سعیدی با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره نیاز به تغییر بافت قدیمی و هسته مرکزی شهر گفت: این بافت نمادی از هسته قدیمی و تاریخی شهر است و نباید هیچ تغییری در آن همچون شهرهای بزرگی مثل اصفهان و تبریز ایجاد شود. وی درباره اعمال محدودیت در خیابان امام ارومیه بعنوان یکی از بخش های پر ترافیک اظهار کرد: با اعمال محدودیت هایی همچون تردد تنها عابر پیاده از این خیابان موافق نیستم، ما برای بهتر شدن وضعیت ترافیکی شهر باید مردم را راغب به استفادهاز وسایل نقلیه عمومی بکنیم و از طرفی با توسعه ناوگان عمومی امکان استفاده مردم از این وسایل از درب منازل فراهم شود. رئیس پلیس راهور عابران پیاده را از دیگر عوامل ترافیک ساز در ارومیه دانست و افزود: بی توجهی به چراغ های راهنما برای گذر از تقاطع ها، نادیده گرفتن حق تقدم عبور خودروها و بی استفاده دانستن خطوط عابر و پل های عابر پیاده از سوی مردم ترافیک را دوچندان می کند که باید فرهنگ سازی لازم در اینباره انجام شود. عضو کمیسیون عمران شورای شهر ارومیه هم در اینباره گفت: رفع مشکلات ترافیکی با توجه به زیاد بودن خودروها در شهر، ایجاد زیرساخت ها با وجود شبکه معابر معقول و مطلوب و آزادسازی خیابان های طرح تفضیلی از جمله خیابان نصرت، عطایی و سرداران طرح هایی هستند که با انجام آنها می توان مشکل ترافیکی شهر را حل کرد. «عابد فتاحی» با بیان اینکه افتتاح امتداد خیابان امام از داخل لشگر۶۴ گامی مهم در کاستن از بار ترافیکی خیابان امام و کاشانی بود، افزود: این بازگشایی از آرزوهای دیرین مردم ارومیه بود که پس از سال ها به ثمررسید و نیازمند تدوین برنامه هایی برای جلوگیری از هدایت ترافیک به انتهای خیابان است که مطالعات لازم در اینباره انجام می شود. وی با تاکید بر لزوم عملیاتی کردن طرح راه اندازی خطوط BRT در سریع ترین زمان ممکن اظهار کرد: راه اندازی این امکان بی شک مردم را به استفاده از ناوگان عمومی راغب تر خواهد کرد و از طرفی با توجه به طرح تقاطع های غیرهمسطح در حال اجرا و راه اندازی سیستم های هوشمند مدیریت ترافیک، در ۲ سال آینده معابر این شهر بدون ترافیک گره خورده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=123834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.