تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ 15 ربيع ثاني 1446 Friday, 18 October , 2024

تسریع حمل‌ونقل کلید حل مشکلات اقتصادی است

  • کد خبر : 27063
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
تسریع حمل‌ونقل کلید حل مشکلات اقتصادی است

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» محمدصادق معتمدیان در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با تشریح توانمندی‌ها و ویژگی‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این استان در مسیر کریدور شرق به غرب که آسیای میانه را به اروپا و کریدور شمال غرب به جنوب غرب که قفقاز را به خلیج‌فارس متصل […]

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» محمدصادق معتمدیان در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با تشریح توانمندی‌ها و ویژگی‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این استان در مسیر کریدور شرق به غرب که آسیای میانه را به اروپا و کریدور شمال غرب به جنوب غرب که قفقاز را به خلیج‌فارس متصل می‌کند قرار دارد.

وی افزود: آذربایجان‌غربی با ۲۵ درصد پایانه‌های مرزی، مرز مشترک با ترکیه، قرارگیری بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران در استان، قطب کشاورزی و معدنی، بهره‌گیری از کارخانجات پتروشیمی، وجود پنج کارخانه تولید سیمان و کارخانه تولید تراکتور و ادوات کشاورزی ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه اقتصادی است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: از یکسال قبل تیم اقتصادی استانداری در حال مطالعه ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی با سوریه بوده که براین‌اساس پتانسیل‌های خوبی برای ارتقای سطح مراودات اقتصادی بین سوریه و جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه استان آذربایجان غربی وجود دارد.

معتمدیان تسهیل و تسریع در حمل‌ونقل را کلید حل مشکلات ایران و سوریه دانست و ادامه داد: در زمینه آموزش، پژوهش و تبادل تجربه در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، شیلات، باغداری، صنایع و به‌ویژه صنایع کوچک و متوسط و باتکیه‌بر صنایع غذایی، تبدیلی و بسته‌بندی بسترهای همکاری مشترک با سوریه وجود دارد.

وی با ارائه پیشنهاد حمل‌ونقل ترکیبی ریل و دریا برای ارتقای سطح مراودات، افزود: در حوزه تجارت محصولات کشاورزی و تبادل تجارب و اطلاعات فنی در عرصه‌های مختلف بخش‌های تابعه بخش کشاورزی با عنایت به اهمیت امنیت غذایی در دو کشور، موردتوجه ویژه قرار خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان‌غربی اتصال ایران از مرزهای این استان به بندر مرسین و سپس سوریه را یک ظرفیت مهم برشمرد و با تأکید بر همکاری‌های فنی و مهندسی، گسترش هر چه بیشتر در بخش اعزام گردشگر و مسافر از طریق زمینی را نیز مورد اشاره قرار داد.

معتمدیان فعال‌سازی ظرفیت زمینی به سوریه از طریق اقلیم کردستان عراق را مهم دانست و ادامه داد: با عنایت به ظرفیت‌های بالای گردشگری و طبیعی منطقه شمال غرب ایران و نزدیکی مسیر زمینی به استان آذربایجان غربی، می‌توان از این ظرفیت برای گسترش روابط بهره برد.

وی افزود: آماده همکاری مشترک در موضوع حمل‌ونقل و برگزاری همکاری مشترک سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه برای کم‌کردن هزینه‌های حمل‌ونقل هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: باتوجه‌به ظرفیت مازاد سوریه در زمینه مرکبات و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های ساحلی بخصوص در استان لاذقیه، استان آذربایجان‌غربی آمادگی خود برای همکاری و مشارکت در ایجاد صنایع تبدیلی – تولید کنسانتره و پوره میوه را اعلام می‌نماید.

وی در ادامه از آمادگی آذربایجان غربی برای مشارکت در سرمایه‌گذاری مشترک واحدهای تولیدی خبر داد.

استاندار آذربایجان‌غربی با ابراز امیدواری نسبت به رفع هرچه سریع‌تر موانع و تسهیل مراودات اقتصادی بین ایران و سوریه از وزیر اقتصاد، کارشناسان و محققان سوری برای بازدید از فناوری و پیشرفت دانش کشاورزی و ظرفیت‌های آذربایجان غربی دعوت کرد.

معتمدیان ایجاد یک چهارچوب مشخص جهت پیگیری مشترک مطالعات و برنامه‌های تدوینی را ضروری دانست.

علاقه‌مند به استفاده از تجربیات آذربایجان غربی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی هستیم

محمد سامر الخلیل وزیر تجارت خارجی و اقتصاد سوریه نیز در این دیدار گفت: علاقه‌مند به استفاده از تجربیات آذربایجان غربی در زمینهٔ کشاورزی هستیم و می‌توانیم برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی طرفین از توانمندی‌های مشترک بهره‌مند شویم.

و ی افزود: ایران یک شریک استراتژیک برای سوریه بشمار می‌رود.

سامر الخلیل با اشاره به‌ضرورت راه‌اندازی برخی کارخانجات در سوریه، ظرفیت آذربایجان غربی را دراین‌خصوص ارزنده دانست و گفت: حمل‌ونقل از موضوعات مهم بشمار می‌رود و برای این امر برنامه‌ریزی صورت‌گرفته است.

رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و سوریه همکاری فعالان اقتصادی در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی و گردشگری را خواستار شد و گفت: باتوجه‌به پتانسیل آذربایجان غربی در فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، علاقه‌مند به بهره‌مندی از این ظرفیت هستیم.

سامر الخلیل تبادل هیات‌های اقتصادی برای توسعه مراودات را مهم ارزیابی کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=27063

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.