• امروز : پنج شنبه - ۳۰ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 27 - صفر - 1447
  • برابر با : Thursday - 21 August - 2025

ترمینالی خالی از اتوبوس در خوی/در پایانه مسافربری خوی پرنده پر نمی زند

  • کد خبر : 164582
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰:۰۰

یکی از بزرگ ترین پایانه های مسافربری کشور در خوی که از ۶ سال گذشته آغاز بکار کرده است، امروز تنها به گورستانی از ناوگان های مسافربری تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ شهرستان خوی بعنوان دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی موقعیت مناسبی از نظر حمل و نقل جاده ای دارد، قرار گرفتن […]

یکی از بزرگ ترین پایانه های مسافربری کشور در خوی که از ۶ سال گذشته آغاز بکار کرده است، امروز تنها به گورستانی از ناوگان های مسافربری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛

شهرستان خوی بعنوان دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی موقعیت مناسبی از نظر حمل و نقل جاده ای دارد، قرار گرفتن در مسیر منتهی به پایتخت از یک سمت و شهر مرزی ماکو در سمت دیگر و از آن مهمتر قرار گرفتن در جوار کشور ترکیه و داشتن یک مرز زمینی با این کشور بر اهمیت شهرستان خوی در بخش حمل و نقل جاده ای مسافر افزوده است.
پایانه مسافربری شهرستان خوی که از ۶ سال گذشته آغاز بکار کرده است و در زمان افتتاح بعنوان یکی از بزرگ ترین پایانه های مسافربری کشور به شمار می رود امروز تنها به گورستانی از ناوگان های مسافربری تبدیل شده است که اگر حتی همان مسافران انگشت شمار به مقاصد برون استانی نیز نبودند، به نظر تعطیلی آن بسیار با صرفه تر از فعال بودنش می بود.
روزانه در شهرستان خوی بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس با ظرفیت هرکدام به تعداد ۴۵ نفر به شهرهای مختلف درون استانی جابجا می شوند اما عمده ناوگانی که از طریق فروش بلیط توسط شرکت های مسافربری به این جابجایی اقدام می کنند به صورت خالی از خروجی ترمینال به مقصد مورد نظر عزیمت کرده و اگر مسافری سر راهی باشد، شاید بتوان گفت میزان کرایه دریافتی با هزینه سوخت شان برابری کند.
برخی رانندگان علت این مشکل را در افزایش کرایه های بلیط بدلیل اضافه شدن هزینه تغذیه توزیعی بین مسافران در اتوبوس های ویژه می دانند و خواهان حذف این هزینه و تغذیه ای که یک کیک را شامل می شود، هستند اما بسیاری از رانندگان دیگر هم بی توجهی دستگاه های متولی بخش به مسافرگیری ناوگان های مسافربری از جمله اتوبوس و سواری در مبادی خارج از ترمینال را علت اصلی این مشکل عنوان می کنند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی در اینباره با بیان اینکه موضوع اضافه شدن هزینه تغذیه به بلیط های مسافران یک امر قانونی و کشوری است، اضافه کرد: خدماتی که توسط اتوبوس های ویژه ارائه می شود باید متفاوت از اتوبوس های عادی باشد، این خدمات راحتی رانندگان و وجود اقلام پذیرایی در اتوبوس ها است و تمامی ناوگان موظف به رعایت آن ها هستند.
«مجتبی رحمانی» اضافه کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی افزون بر یک هزار دستگاه اتوبوس فعالیت دارند که اگر در رعایت مقررات با جدیت برخورد نشود، کنترل آن ها از دسترس خارج خواهد شد.
وی یادآور شد: مشکل بوجود آمده در مورد تغذیه مربوط به اتوبوس هایی است که در مسیرهای درون استانی فعالیت می کنند و برای رسیدن به مقصد مورد نظر از جمله قره ضیاء الدین، چالدران و ماکو تنها ۲ ساعت در راه هستند، این ناوگان می توانند با حذف تغذیه و به نرخ اتوبوس های عادی به خدمات رسانی مشغول باشنمد.
این مقام مسئول اضافه کرد: رانندگانی که به این راهکار نیز راضی نباشند متخلف محسوب شده و مطابق انون با آن ها برخورد می شود.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با اشاره به مسافرگیری اتوبوس های پایانه مسافربری خوی در خارج از این محل اظهار کرد: این موضوع خلاف قانون است و شناسایی رانندگان متخلف و برخورد با آن ها در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: این اقدام نوعی آشوب در روند حمل و نقل جاده ای مسافری را ایجاد می کند و شرکت های مسافربری را با مشکل روبرو خواهد کرد، از طرفی به مسافران تلقین می شود که برای مسافرات نیاز به خرید بلیط نیست و ماهیت شرکت های مسافربری و پایانه خدشه دار می شود.
رحمانی با بیان اینکه مشکل بوجود آمده تنها مربوط به مقاصد برون استانی است، اضافه کرد: بیشترین میزان ترددها در شهرستان خوی در مسیرهای درون استانی است و این اقدام موجب می شود در دراز مدت مسافران به ترمینال مراجعه نکنند و ناخودآگاه دیگر رانندگان نیز برای اینکه از فعالیت بازنمانند به ترمینال مجازی در درون شهر مراجعه و اقدام به مسافرگیری خواهند کرد که نوعی بی نظمی در شهر نیز ایجاد می شود.
وی حل این مشکل را نیازمند همکاری شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی دانست و افزود: به جز اتوبوس سواری های پلاک شخصی نیز در کنار اتوبوس ها به فعالیت غیرقانونی اقدام می کنند و باید با ابزارهای قانونی و قهریه از جمله تشکیل اکیپی متشکل از پلیس راهنمایی و رانندگی برای تسلیم جرایم، نماینده اداره کل حمل و نقل و پایانه های جهت برخورد مطابق قوانین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شهرداری مانع از ادامه این مشکل شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوی نیز در اینباره با اعلام آمادگی برای رفع مشکل تخلف ناوگان حمل و نقل جاده ای گفت: به اندازه ای که در توان داریم سعی در جلوگیری از تمرکز این ناوگان در میادین داخل و هدایت آن ها به سمت پایانه مسافربری می کنیم اما کمبود نیرو در برخی بازه های زمان اندکی از قدرت مانور ما می کاهد.
«احد مهدی زاد» اضافه کرد: سوار کردن مسافران در خارج از پایانه مسافربری غیر قانونی بوده و در صورت مشاهده نسبت به اعمال جریمه اقدام خواهد از طرفی باید اطلاع رسانی لازم در بین انجام شود که اگر مسافران خارج از ترمینال و بدون تهیه بلیط سوار اتوبوس شود نام او در لیست مسافران وجود نخواهد و در صورت بروز حادثه با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی یادآور شد: متاسفانه جریمه هم نتوانسته است مانع از این اقدام خلاف قانون اتوبوس ها شود و تنها برخی سواری های پلاک شخصی را از این معابر متواری کرده است.
رئیس پایانه مسافربری شهرداری خوی نیز با اشاره به بخش های دیگر شهر که ناوگان مسافربری اقدام به مسافرگیری می کنند؟ گفت: میدان هواشناسی و میدان ولایت فقیه شهرستان خوی دو منطقه ای هستند که ناوگان مسافربری بیشتر از آنکه در ترمینال حضور داشته باشند در این میدان موجود بوده و نسبت به فراخوانی مسافرانی که قصد عزیمت به شهرهای درون استانی را دارند، اقدام می کنند، البته این موضوع تنها محدود به اتوبوس نیست و سواری های پلاک سفید زیادی نیز در این میدان مستقر هستند و برای خود ترمینال مجازی و سیستم نوبت دهی راه اندازی کرده اند که خوشبختانه یا متاسفانه حتی چنین نظمی را کمتر می توان در داخل ترمینال دید.
«محمدعلی کرم زاد» در خصوص علت اصلی فرار مسافر از ترمینال اظهار کرد: بی شک ناوگان مسافربری که از خارج از پایانه بار امکان مسافرگیری داشته باشند از پرداخت ۱۵ درصد حق کمیسیون به شرکت ها و ۵ درصد عوارض شهرداری معاف خواهند شد و این موضوع به تنهایی می تواند عاملی برای اشتیاق ناوگان به فعالیت بیرون از چهارچوب پایانه مسافربری باشد اما یکی از علت های اصلی همکاری نکردن پلیس راهنمایی و رانندگی با پایانه مسافربری برای برخورد با وسایل نقلیه متخلف است.
وی در پاسخ به این سوال که جز اعمال قانون ابزار دیگری در دست پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از این تخلف وجود دارد؟ یادآور شد: پلیس راهنمایی و رانندگی در ابتدا بدلیل کمبود نیرو خواستار نصب دوربین های مدار بسته برای اعمال قانون از راه دور شد و شهرداری با هزینه خود نسبت به ایجاد این امکان در میادین مربوطه اقدام کرد اما این اعمال قانون تنها توسط یک دوربین انجام می شود و مابقی دوربین ها در مدار کنترل قرار نگرفته اند و همان اعمال قانون نیز به ندرت و چند دستگاه درمیان آن هم تنها برای اتوبوس ها انجام می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه این اعمال قانون اتوبوس ها را به ترمینال بازنگردانده است، گفت: مبلغ جریمه در مقابل سودی که ناوگان در زمان مسافرگیری از خارج از ترمینال انجام می دهند کم است و نمی تواند ابزاری برای بازگشت آن ها باشد درباره سواری های پلاک سفید نیز نیاز است تا پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حضور داشته باشد ولی متاسفانه این موضوع نیز تحقق نیافته در حالیکه شهرداری آمادگی خود را برای پرداخت هزینه اضافه کاری مامور پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است.

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=164582

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.