تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

بچه های «مسجد امام سجاد ارومیه» پای کار محرومیت زدایی

  • کد خبر : 16174
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
بچه های «مسجد امام سجاد ارومیه» پای کار محرومیت زدایی

به گزارش اروم نیوز، به نقل از اروم tv، دقیقا ۳۱ مرداد سال ۱۳۴۸ مصادف با بیست و یکم اوت؛ مسجدالاقصی؛ قبله اول مسلمانان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. به همین مناسب سالروز این جنایت بزرگ را برای گرامیداشت مساجد و ارزش والای آن؛ در جهان اسلام به‌عنوان «روز جهانی مساجد» نام‌گذاری کردند. در […]

به گزارش اروم نیوز، به نقل از اروم tv، دقیقا ۳۱ مرداد سال ۱۳۴۸ مصادف با بیست و یکم اوت؛ مسجدالاقصی؛ قبله اول مسلمانان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. به همین مناسب سالروز این جنایت بزرگ را برای گرامیداشت مساجد و ارزش والای آن؛ در جهان اسلام به‌عنوان «روز جهانی مساجد» نام‌گذاری کردند.

در دین مبین اسلام مسجد از جایگاه والا و ویژه‌ای برخوردار است و قلب تپنده حیات اجتماعی و پیوند دهنده آسمان و زمین شمرده می‌شود که انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد چنانچه امام صادق (ع) می‌فرمایند: “مساجد خانه‌های خدای متعـال در زمین هستند و کسی که با طهارت به‌سوی مساجد برود خدای متعال او را از گناهانش پاک می‌کند و از زوارش نوشته می‌شود پس زیاد در مساجد نماز و دعا بخوانید و در مسجدهای مختلف نماز بخوانید، چون که در روز قیامت هر مکانی شهادت برای نمازگزارش می‌دهد.”

هر دین و آیینی یک نماد و نشانه‌ای دارد و دین اسلام که آخرین دین آسمانی است از میان نمادها به جایگاه مسجد و احکام آن بسیار اهمیت داده است. مقام معظم رهبری دراین‌خصوص می‌فرماید: «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه می‌سازد. در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب‌وکار تا فرودگاه‌ها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و بوستان‌ها و گردشگاه‌ها، در همه‌وهمه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.»

«مسجد» عنصر اصلی دین مبین اسلام و تجلیگاه آن محسوب می‌شود و مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی مسلمانان است که همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه جوامع به‌ویژه جوامع محله‌ای و شهری دارد. مسجد نهادی است که در اجرای عدالت اجتماعی و توزیع متناسب بیت‌المال، فقرزدایی تبعیض زدایی نقش مهمی را ایفا می‌کند و از بیش از هزار سال پیش تا امروز محور مهمترین اتفاقات و وقایع جهان اسلام بوده است.

در کلانشهر ارومیه مساجد مهمی وجود دارد که یا عامل یک اتفاق و انقلاب بوده یا شخصیت های سیاسی، اجتماعی و نظامی برجسته‌ای تربیت کرده است.

مساجدی مثل «جنرال یا لطفعلی» جزو مساجد مشهور ارومیه هستند اما کمتر کسی به نقش مسجد امام سجاد علیه السلام در ارومیه آگاهی دارد.

«حمید فتحی اقدم» فرمانده پایگاه مقاومت امام سجاد (ع) حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله در منطقه حکیم نظامی ارومیه با اشاره به اینکه مسجد امام سجاد به‌عنوان مسجد شاخص معرفی شده است به خبرنگار اروم TV گفت: مسجد امام سجاد علیه‌السلام در منطقه حکیم نظامی که جز مناطق کم‌برخوردار ارومیه، واقع شده در محدوده حوزه استحفاظی حدود ۵ هزار نفر در این منطقه اقامت دارند و مردم این منطقه تشکیل شده افراد شیعه، سنی و مسیحی هستند.

وی در خصوص عملکرد حوزه اذعان داشت: از ابتدا، فعالیت‌های انجام شده در این پایگاه با محوریت مسجد بوده و یکی از علل موفقیت این پایگاه «مسجد محور بودن فعالیت‌ها» است و این مسجد دارای کانون نیکوکاری، کانون برادران، خواهران و هیئت عزاداری است .

فتحی اقدم تصریح کرد: تمام فعالیت‌های انجام شده با برنامه‌ریزی‌های منظم انجام شده و روحانی مسجد نیز انسجام بیشتری به این برنامه‌ها داده است و  باتوجه‌به ارتباط روحانی مسجد جذب نیرو در پایگاه محل افزایش‌یافته و بیشتر جوانان و نوجوانان رغبت بیشتری به حضور در مسجد و پایگاه نشان می‌دهند در این راستا برگزاری نماز جماعت در این مسجد تداوم داشته و روزانه نمازها به‌صورت نماز جماعت برگزار می‌شود.

فرمانده پایگاه حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله ادامه داد: بعد از ابلاغ قرارگاه محله اسلامی انسجام بیشتری بین نیروها به وجود آمده که در این راستا مشکلات و آسیب‌های محله مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات محله عنوان کرد: محله حکیم نظامی فاقد شبکه فاضلاب بود که اهالی محله به‌خاطر این موضوع در مضیقه بودند و با درخواست از فرماندار وقت و حضور مسئولان در منطقه پیگیری‌های لازم در خصوص احصای مشکلات انجام شد.

فتحی اقدم یادآور شد: باتوجه‌به پیگیری‌های انجام شده از سوی پایگاه طی امسال موفق به سرپوشیده کردن کانال روباز در منطقه شدیم و بعد از افتتاح فاز ۳ تصفیه‌خانه انشعابات فاضلاب در منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه این منطقه جز مناطق کم‌برخوردار محسوب می‌شود در دوره‌های مختلف و کرونا اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی به طور گسترده کرده‌ایم که این اقدام در نوع خود بسیار بی‌نظیر بوده است .

فرمانده پایگاه حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله گفت: طی ۱۵ ماه تعداد ۳۴ هزار پرس غذای گرم و تعداد بیش از ۲۰۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در ایام کرونا عنوان کرد: توزیع بسته‌های بهداشتی، ویزیت رایگان، تأمین دارویی رایگان، خرید کرونایی، سم‌پاشی منطقه از جمله اقدامات مؤثر در ایام کرونا بوده است.

فتحی اقدم گفت: باتوجه‌به «طرح شفا همدلی و همسایه » اقدام به پرداخت اجاره مسکن خانواده‌های نیازمند کردیم و در حدود هفت تا هشت خانواده تحت پوشش خیرین قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به بررسی‌های و شناسایی انجام شده، خانواده‌های نیازمند در منطقه یک خانواده که دارای یک کودک معلول است تحت پوشش و حمایت یک خیر قرار گرفته و اقدام به ساخت یک مسکن برای این خانواده شده که در آینده نزدیک ساخت خانه به اتمام خواهد رسید.

فرمانده پایگاه حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله اضافه کرد: در ایام زمستان و فصل سرد سال نیروهای جهادی اقدام به نمک‌پاشی و برف‌روبی منطقه کرده‌اند.

فتحی اقدم عنوان کرد: در مناسبت‌های مختلف و جشن‌ها و عزاداری‌ها از طرف پایگاه اقدام به توزیع نان رایگان بین اهالی منطقه شده است.

فرمانده پایگاه حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی مختلفی طی یک سال گذشته در این پایگاه انجام شده که از جمله برنامه‌ها می‌توان به اردوهای فرهنگی استانی شهرستانی و سفر به مشهد مقدس اشاره کرد.

فتحی اقدم یادآور شد: علاوه بر برگزاری برنامه‌هایی فرهنگی کلاس‌های تقویتی و علمی و اعتقادی برای نوجوانان و کودکان در مسجد برگزار می‌شود .

وی ادامه داد: طی زلزله خوی نیروی های جهادی بعد از بازگشت از مشهد به‌جای زیارت شهر مقدس قم در مناطق زلزله‌زده خوی حضور یافته و اقدام به آواربرداری و تخلیه مساکن آسیب‌دیده از زلزله کردند .

فتحی اقدم با اشاره به اینکه مسجد امام سجاد به‌عنوان محور در برگزاری برنامه‌های ملی و مذهبی قرار گرفته است تصریح کرد: این پایگاه اقدام به تقویت دیگر پایگاه‌ها حوزه‌ها کرده و تجربیات خود را در اختیار سایر پایگاه‌ها قرار می‌دهد و برنامه‌ها و جشن‌ها در مناسبت‌های ملی و مذهبی را در سایر پایگاه‌های برگزار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان ایجاد صندوق قرض‌الحسنه رسمی اشاره کرد که خانواده‌ها می‌توانند از تسهیلات پنج میلیون‌تومانی با اقساط ۲۰ماهه برخوردار شوند.

فتحی اقدم خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های شاخص این پایگاه شناسایی افراد معتاد به مواد مخدر بود که در حدود ۳۸ نفر از افراد شناسایی و تعداد ۱۵ نفر این افراد تحت درمان قرار گرفته و از دام اعتیاد پاک و به زندگی خود بازگشتند.

فرمانده پایگاه حوزه ۳۹ حضرت محمد رسول‌الله خاطرنشان کرد: ارتباط روحانی بین اهالی محله و نوجوانان بسیار عالی بوده و خانواده ها از مشاوره های کارشناسان در پایگاه بهره مند می شوند و در این راستا از بین جوانان فعال در پایگاه دو نفر ملبس به لباس روحانی شده و هم اکنون در کارهای فرهنگی «مسجد امام سجاد» به فعالیت می پردازند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=16174

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.