به گزارش اروم نیوز، افت شدید قیمت جهانی نفت و به تبع آن ثبت نرخ ۲۲ دلاری برای نفت اوپک که طی ۱۳ سال گذشته بی سابقه بوده، قیمت فرآورده های نفتی از جمله بنزین را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. با مراجعه به آخرین آمار منتشر شده از سوی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران می بینیم قیمت بنزین در بازار خلیج فارس از تاریخ ۲۱ دی تا ۲ بهمن بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ دلار در نوسان بوده، و احتساب مقدار ۱۳۵۱ لیتری برای هر تن از این محصول، نشان می دهد قیمت هر لیتر از آن طی این مدت، بازه ای نوسانی بین ۰٫۲۶۹ تا ۰٫۳۲۵ دلار را تجربه کرده است.
با لحاظ نمودن قیمت دلار در کشور مشاهده می شود که هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی)، به ترتیب از ۸۱۲٫۳ تا ۹۸۱٫۵ تومان با احتساب دلار رسمی تقریبا۳۰۲۰ تومانی، و از ۹۷۳٫۷ تا ۱۱۷۶٫۵ تومان با احتساب دلار آزاد تقریبا ۳۶۲۰ تومانی، به فروش رسیده است.
از سوی دیگر دولت موظف است بر اساس بند الف ماده ۱ قانون هدفمندی یارانه ها که در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید، قیمت بنزین را تا پایان برنامه پنجم توسعه، یعنی پایان سال جاری، به نحوی آزاد نماید که کمتر از۹۰ درصد فوب خلیج فارس نباشد. همچنین پس از اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۱ مقرر شد، این میزان بیشتر از قیمت فوب خلیج فارس نیز تعیین نگردد.
علاوه بر این، در ماده ۲قانون هدفمندی آماده “دولت مجاز است برای مدیریت آثار نوسان قیمتهای حاملهای انرژی بر اقتصاد ملی قیمت این حاملها را در صورتی که تا بیست و پنج درصد (۲۵%) قیمت تحویل در روی کشتی (فوب) خلیج فارس نوسان کند بدون تغییر قیمت برای مصرف کننده از طریق أخذ مابه التفاوت و یا پرداخت یارانه اقدام نماید و مبالغ مذکور را در حساب تنظیم بازار حاملهای انرژی در بودجه سنواتی منظور کند.“
و “در صورتی که نوسان قیمتها بیش از بیست و پنج درصد (۲۵%) شود، در قیمت تجدید نظر خواهد نمود.”
حال باید دید با توجه به ظن ورود نفت به کانال ۲۰ دلار و احتمال تثبیت بنزین فوب خلیج فارس در سطوح پایین تر از قیمت عرضه شده در ایران، رویکرد دولت در قبال قیمت این حامل انرژی چه خواهد بود و مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی را در خصوص قیمت آن در قانون هدفنمدی یارانه ها اتخاذ خواهد کرد.
انتهای پیام/