به گزارش اروم نیوز،امید ملک با بیان اینکه در ترمینولوژی کشتیرانی تایم رسیدن یا حرکت کشتی تخمین زده میشود، اظهار کرد: کشتی تایوانی امشب وارد بندر شهید رجایی میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رفع برخی تحریمها آیا زیرساختهای موجود در بنادر ایران جوابگوی ورود کشتیرانیهای جهان است، گفت: در صنعت حملونقل دریایی توسعه یا اصلاح زیرساختها بسیار زمانبر است و اصلا چنین زمانی را در اختیار نبوده است. این مسئله مربوط به خواب گرانمایه در هشت سال گذشته بود. بنابراین در حال حاضر زیرساختهای لازم را در بندر شهید رجایی برای سرویسدهی به همه خطوط کشتیرانی نداریم.
*امکان سرویسدهی به همه خطوط کشتیرانی خارجی وجود ندارد
وی در عین حال تاکید کرد: اگر همه کشتیرانی ها تصمیم بگیرند در سایه رفع تحریم بیایند، این امکان که بندر بتواند به این شرکتها سرویس بدهد اصلا وجود ندارد. این یک عقبماندگی تاریخی است که باید جبران شود. چنانچه در یک سال یا دو سال آینده هم جبران شود باز هم بهتر خواهد بود و امیدواریم این اتفاق بیفتد.
به گفته ملک، فقط تعدادی از خطوط شاید اولین خطوطی که تصمیم گرفته و ریسک کنند و به ایران برگردند بتوانند از امکانات بندر بهرهمند شوند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر ایران خاطرنشان کرد: بهطور طبیعی بندر سرویس خود را ارائه میدهد، اما شاید نتواند به کشتیهای خیلی بزرگ سرویس دهد. اگر خطوط کشتیرانی سایز کشتیهای خود را کوچک کنند، یعنی مثلا تا ۵۰۰۰ کانتینر داشته باشند، حتما بندر میتواند به بسیاری از اینها سرویسدهی کند.
ملک با اشاره به اینکه ظرفیت کشتی تایوانی که امشب در بندر شهید رجایی پهلوگیری میکند ۵۰۰۰ کانتینر است، افزود: بندر شهید رجایی دو اسکله دارد که مخصوص کشتیهای سایز بزرگ است، ترمینال دو این بندر نیز در اختیار یکی از شرکتهای داخلی است. البته این بندر چهار اسکله دیگر هم دارد ، اما فقط کشتیهای با ظرفیت کمتر از ۵۰۰۰ کانتینر میتوانند در آن پهلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: آبخور این بندر حدود ۱۱ متر است و از لحاظ جرتقیلها نیز اسکلههای آن نمیتوانند کشتیهای بزرگ را سرویسدهی کنند.
وی یادآور شد:با توجه اینکه اولین مشتری بندر هستیم میتوانیم از ظرفیت بندر استفاده کنند، اما اگر ۵ یا شش خط کشتیرانی خارجی بخواهند به ایران بیایند، امکان استفاده از بندر برای همه آنها وجود ندارد.
*ضرورت خرید ۱۰ جرثقیل سوپر پست پاناما
این فعال بخش کشتیرانی با تاکید بر اینکه برای خدماترسانی به خطوط کشتیرانی خارجی در بنارد نیازمند سرمایهگذاری بالایی هستیم، اظهار کرد: حداقل باید هشت تا ۱۰ جرثقیل “سوپر پست پاناما” خریداری شود که قیمت هر کدام از این جرثقیلها حدود ۱۸ میلیون دلار است، ضمن آنکه این جرثقیلها در پارکینک جایی آماده نیست که پول را هم پرداخت کنیم فردا آنها را تحویل دهند.
ملک با بیان اینکه کارخانه پس از سفارش شروع به ساخت جرثقیل میکند، بیان کرد: حداقل یکسال پس از سفارش زمان میبرد تا جرثقیل مورد نظر ساخته شود، پس از آن حمل جرثقیل دو زمان میبرد و چهار ماه نیز نصب و راهاندازی طول میکشد. بنابراین بهترین حالت یک سال و نیم برای تجهیز بندر نیاز است اگر همین فردا سفارش ساخت بدهند که این امر بسیار بعید است.
وی افزود: امیدواریم سازمان بنادر و دریانوردی تا چهار ماه آینده در اینباره تصمیم لازم را بگیرد که بخش خصوصی این سرمایهگذاری را انجام دهد یا اینکه سازمان میخواهد آنرا انجام دهد. البته سازمان بنادر جرثقیل دستدوم در جایی در دنیا پیدا کنند تا در مدت سه چار ماه آنرا حمل، نصب و راهاندازی کنند.
*بخش خصوصی توان سرمایهگذاری بالا در حوزه دریا را دارد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی توان چنین سرمایهگذاریها را دارد، گفت: بله، بخش خصوصی در دریا پول بسیاری دارد، ضمن آن که حرکت در دریا سرمایهبر است. بخش خصوصی اطمینان لازم در خصوص سرمایهگذاری رامیخواهد. خیلی از مالکان کشتیهای ایرانی با پرچم کشورهای خارجی تردد میکنند و قیمت این کشتیها خیلی بیشتر از این قیمتها (۱۸ میلیون دلار) است.
وی با تاکید بر اینکه زمینه سرمایهگذاری بخش خصوصی ایران در حوزه دریا فراهم نیست، افزود: نمیتوانند این اطمینان لازم را بدهند که بخش خصوصی وارد سرمایهگذاری در این حوزه شوند. شرکتی که قرار است تجهیزات را وارد کند، حداقل ۱۰۰۰ نفر نیرو در بندر شهید رجایی میخواهد. بر فرض اینکه بخش خصوصی چنین ساختاری را برپا میکند، اما یکسال بعد میآیند میگویند «معذرت میخواهیم، ببخشید، خداحافظ.»
وی تصریح کرد: باید مقداری زیرساختهای قانونی آمادگی داشته باشد تا بخش خصوصی به سرمایهگذاری اطمینان کنند و توانمندیهای خود را به منصه ظهور برساند.خوشبختانه فضا بسیار مثبت است و فکر میکنم در حال حرکت به این سمت هستیم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر ایران با تاکید بر اینکه قرارداد طولانی مدت یکی از ضرورتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی است، افزود: به خاطر اینکه اسکله پیشانی بندر است، انحصار اجتنابناپذیر است چراکه نمیتوانیم در اسکله تعدد پیمانکار داشته باشیم. حتما یک شرکت باید در آنجا کار کند، اما میتوانیم چند ترمینال داشته باشیم. اگر فازهای بعدی در بندر شهید رجایی عملیاتی شود میتوان چند شرکت فعالیت کنند.
ملک با بیان اینکه البته این انحصار با انحصار یکی از شرکتهای خدمات دریایی متفاوت است، اظهار کرد: سازمان بنادر بهعنوان مرجع حاکمیتی باید نظارت صحیحی را اعمال کند تا چرخه کار برای ارباب رجوع و خطوط کشتیرانی صحیح، درست و به قیمت بچرخد. وقتی سازمان بنادر مثل مجلس نظارت نمیکند معلوم است خیلی چیزها به انحراف کشیده میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که شما به هشت سال گذشته انتقاد کردید، در یک سال اخیر عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: عملکرد سازمان بنادر بسیار مثبتتر است، این سازمان از سه سال پیش مصوبه ستاد تدابیر ویژه را داشته تا بتواند مانعی که تحریمهایی را برای بندر شهید رجایی را به وجود آورد، برطرف کند. اما یا جرات یا اراده لازم یا منافع سازمانی در دورههای قبلی ایجاب نمیکرد که در رابطه با این مصوبه اقدام کنند.
ویادامه داد: این در حالی است وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر بهطور جدی دنبال اجرای این مصوبه بودند و تقریبا هفت ماهی است که این مانع برطرف شده و چنین مانعی را نداریم که بگوییم چون فلان شرکت که در آنجا کار میکند در لیست تحریم است دیگر نمیتوانیم فعالیت کنیم. دیگر چنین شرکتی در بندر شهید رجایی نیست.
تسنیم