تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024
به مناسبت روز مقاومت اسلامی صورت گرفت؛

برگزاری محفل قرآنی مقاومت اسلامی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 62133
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
برگزاری محفل قرآنی مقاومت اسلامی در آذربایجان‌غربی
محفل قرآنی «مقاومت در آیات قرآنی» به مناسبت روز مقاومت اسلامی در آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»؛ به مناسبت روز مقاومت اسلامی، محفل قرآنی «مقاومت در آیات قرآن» در آذربایجان غربی برگزار شد.

این محفل قرآنی به همت این اداره کل و با مشارکت محفل قرآن و عترت «نسیم رحمت» در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی برپا شد.

در این محفل قرآنی، صمد محمدپور، قاری بین‌المللی قرآن کریم و حسن لاهوتی، مدرس دانشگاه و رئیس مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم حضور داشتند.

اعضای کتابخانه‌های عمومی و علاقه‌مندان نیز از جمله شرکت‌کنندگان این برنامه بودند که به دلیل اهمیت روز مقاومت اسلامی در این رویداد حضور یافتند.

در ابتدای برنامه، صمد محمدپور، قاری بین‌المللی قرآن کریم و دبیر محفل قرآنی «نسیم رحمت»، آیاتی از سوره «عادیات» را تلاوت کرد و توضیحاتی پیرامون این آیه ارائه داد.

وی بیان کرد: سوره عادیات یا والعادیات صدمین سوره و از سوره‌های کوچک قرآن است که یازده آیه دارد. این سوره در جزء سی‌ام قرآن کریم قرار داشته و به جهادگران و زنده‌ شدن مردگان در روز قیامت می‌پردازد و از ناسپاسی انسان سخن می‌گوید.

در ادامه، حسن لاهوتی مدرس دانشگاه و سخنران محفل به بررسی آیات قرآنی با محوریت مقاومت و جهاد پرداخت واظهار داشت: آیات متعددی در قرآن کریم به موضوع جهاد و مقاومت اشاره کرده‌اند که از جمله می‌توان به سوره‌های محمد، حج، توبه، بقره، عادیات و فرقان اشاره کرد.

وی به چهار فلسفه اصلی جهاد در اسلام که شامل جهاد برای دفاع از خود یا دیگران، جهاد برای برانداختن فساد و فتنه، جهاد برای حفظ مراکز توحیدی و جهاد برای دفاع از احکام و حدود الهی هستند، پرداخت.

لاهوتی بر محور جهاد برای دفاع از احکام و حدود الهی در جامعه کنونی تأکید کرد و گفت: بر اساس این محور، انس با قرآن کریم و تلاوت مدبرانه، فهم قرآن، کسب معارف قرآنی و فرهنگ‌سازی قرآنی از وظایف ما در عصر حاضر است. او همچنین کتاب «تفسیر مبین» اثر ابوالفضل بهرام‌پور را به عنوان اثری فاخر برای فهم آیات قرآنی معرفی کرد که شامل تفسیر همه آیات به همراه فهرست موضوعی و حدیثی است.

در پایان این محفل قرآنی، پرسش و پاسخ و طرح مسابقه از موارد مطرح شده برگزار شد، این رویداد نشان‌دهنده اهمیت انس با قرآن و پرداختن به مفاهیم جهاد و مقاومت در جامعه اسلامی امروز است. همچنین شرکت‌کنندگان بر اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی در زندگی روزمره تأکید کردند.

گفتنی است؛ به‌منظور ارج نهادن به ارزش‌های معنوی و مذهبی در جامعه، محفل قرآنی با دعوت از جمعی از علمای برجسته، قرآن‌پژوهان و متخصصان حوزه دینی همراه شد.

این رویداد زمینه‌ای برای بحث و گفتگو درباره روش‌های نوین برای ارتقای سطح فرهنگ قرآنی در میان نسل جوان فراهم کرد که این تلاش‌ها در جهت بهبود ارتباط معنوی و توسعه فرهنگی بین نسل‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

انتهای خبر/ م

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=62133

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.