به گزارش اروم نیوز، حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطهگری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملّتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان میدهد تا در روند تحوّل فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهایی، یعنی حرکت به سوی الله، بگشاید. ملّت ما در جریان تکامل انقلابی خود از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزههای فکری بیگانه خود را پاک نمود و به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلامی بازگشت و اکنون بر آن است که با موازین اسلامی جامعه نوین (اسوه) خود را بنا کند. بر چنین پایهای، رسالت قانون اساسی این است که زمینههای اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزشهای والا و جهان شمول اسلامی پرورش یابد.
آنان که در صدد ورود به عرصه انتخابات هستند و قصد نامزدی و تصدی پست های مهم در نظام اسلامی را دارند لازم است معیارهایی را در وجود خود جستجو کنند و در صورت وجود چنین ملاک ها و صفاتی وارد عرصه انتخابات شوند. در این میان اخلاق انتخاباتی نیز جایگاه بسیار ویژهای نزد آحاد مردم یک جامعه داراست.
اصول اخلاقی لازم الاجرا در سیاست مانند پرهیز ازدروغگویی ،عوام فریبی، رعایت اصل صداقت و توجه به اصول طلایی – هرچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و تاکید بر نگاه انسانی به جای نگاه ابزاری در ارتباطات انسانی – همان آموزه های پایه علم اخلاق است لذا توصیه به اخلاق مداری درسیاست چیزی جز توصیه به اخلاقی زیستن نیست.
ارزش زیست اخلاقی برای یک فرد مسلمان به نوعی در تمام آثار علمی وادبی ادیبان ومتفکران مسلمان نمود بارزی دارد اما نکته ای که در کنار ارزشمند بودن زندگی اخلاقی می بایست به آن توجه کرد کار آمد بودن این نوع زندگی در دنیای جدید است. یک ضرب المثل قدیمی می گوید بار کج هیچوقت به منزل نمی رسد و مراد از کارآمد بودن زیست اخلاقی در عالم سیاست در دنیای جدید دقیقا به همین موضوع اشاره دارد.
امروزه با پشرفت روز افزون بشر و گسترش امکانات رسانه ای، شکل گیری دنیای مجازی و شبکه های ماهواره ای و… ارتباطات انسانی به معنای دقیق کلمه باز تعریف شده است. تغیر در مفهوم و ارزش زمان از مهمترین تاثیرات این باز تعریف است.
تاثیر تغییرات مذکور در حوزه ارتباطات به عالم سیاست نیز سرایت کرده و ارتباطات این حوزه را نیز دچار تغییراتشگرفی کرده است. درحالی که در خلال سالهای جنگ جهانی اول انتشار وسرایت یک خبر ازغرب تا شرق ممکن بود هفته ها زمان ببرد، امروزبرای شنیدن سخنان رییس جمهور کشوری در آن سوی دنیا تنها نیازمند فشاردادن کلید جعبه جادویی خود هستیم و پس از چند ثانیه از اراده ما صوت وتصویر فرد مزبور در صفحه رنگی تلویزیون ما به نمایش در می آید.
در اینجا به برخی از موراد ضروری که در اخلاقیات انتخابی بایستی رعایت شود تا انتخابات با شایستگی هر چه تمامتر برگزار شود آورده شده است. باشد که با رعایت این قبیل موارد شایستگی خود را برای نشستن بر کرسی نمایندگی یک ملّت نشان دهیم.
تبیین برنامهها
از بزرگترین و بارزترین مشکلات سیاسی و شاید فرهنگی که در انتخابات بهچشم میآید، استفاده از حربه وعدههای بیپشتوانه و سخنان و شعارهای صرفاً تبلیغاتی است که نه تنها کمکی به انتخاب منطقی از سوی مردم نمیکند، بلکه موجب بروز بسیاری از کدورتها و دلخوریها نیز میشود. از سوی دیگر باید توجه داشتهباشیم که بیان برنامهها و دیدگاههای کاندیداها باید توأم با هم و کاملاً موازی انجام شود تا به نقطه مطلوب یعنی انتخاب آگاهانه مردمی منتج شود.
البته میان دو عامل بالا (یعنی رعایت اخلاق و بیان دقیق برنامهها) رابطهای دوسویه برقرار است؛ به این شکل که رعایت اخلاق میتواند زمینهساز بیان دقیق برنامههای نامزدها باشد و تلاش نامزدها برای بیان دقیق برنامهها میتواند به ایجاد فضای اخلاقی و دوری جستن از تهمتها و دیگر مفاسد احتمالی کمک کند.
پایبندی به اخلاق اسلامی
یکی از الزامات گسترش ارزشهای فرهنگی در جامعه، مقوله آموزش است. البته آموزش صرفاً نباید بهطریق مستقیم انجام شود بلکه میتواند غیرمستقیم نیز به مرحله عمل دربیاید.
یکی از روشهایی که در راستای گسترش مکارم اخلاق اسلامی اثر مستقیمی دارد، التزام عملی به نشر و ترویج این ارزشهاست.در هر کشور و یا هر جامعه انسانی، اگر نخبگان فکری، فرهنگی، اجتماعی و البته سیاسی، بتوانند در ملأعام و با رفتار خود بهدیگران ثابت کنند که در اجرای اصول اخلاق اسلامی مُصِر و مصمم هستند، طبیعی است که مردم نیز خواهناخواه به سمت رعایت اخلاق اسلامی پیش خواهند رفت.
سطح مشارکت را بالا ببریم
میزان مشارکت عمومی در انتخابات، همواره یکی از دغدغههای برگزارکنندگان این واقعه عظیم و البته مورد توجه دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده است.
افزایش مشارکت مردمی در انتخابات ، یکی از نشانههای پیشرفت و بلوغ سیاسی مردم کشور محسوب میشود که میتواند نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران باشد.
طبیعی است که برخی از تنشها، درگیریها و مجادلاتی که در دنیای سیاست بهوقوع میپیوندد از اساس موجب سلب آرامش و آسایش روانی لایههای مختلف جامعه خواهد شد. این مسأله میتواند تا آنجا ادامه یابد که زمینهساز دلسردی بعضی افراد و در نتیجه عدم حضور آنها در این عرصه مهم شود.
اینگونه است که میتوان گفت، رعایت اصول اخلاق اسلامی و پایبندی به ارزشهای آن، موجب ایجاد فضایی آرام در انتخابات میشود که میتواند حضور بعضی از افراد جامعه در انتخابات را پررنگتر و پرشورتر و پرنشاطتر از همیشه کند.
مأیوسسازی دشمنان
نگاهی اجمالی به جنگ نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که هدف اصلی از این تقابل آشکار و نابرابر، تخریب ارزشهای اخلاق در کشورمان است.
حیا، غیرت، توجه به معنویات و دهها مورد دیگر، از جمله اصول اخلاقی حاکم بر جامعه ماست که اهداف اصلی دشمن در این هجمه را تشکیل میدهد.
با چنین اوصافی، تصور کنید چنانچه فضایی آکنده از اخلاق اسلامی در کشور شکل بگیرد که -سرآغاز آن در فعالیت سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات آنهاست- آیا مأیوس شدن دشمن از بهثمر نشستن جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، موضوعی بعید خواهد بود؟
عدم سو استفاده از مشکلات و مسائل محلی
برخی کاندیداها طوری وانمود میکنند که انگار بعد از انتخاب شدنشان، به تنهایی همه مشکلات جامعه را حلّ خواهند کرد. این کار و نشان دادن اینکه نمایندگان به تنهایی میتوانند مشکلات را حلّ کنند بعد از گذشت زمان در مردم دلسردی و ناامید ایجاد میکند و بایستی از این عمل ناشایست خودداری شود. چرا که عقل سالم میگوید، پیگیری و حلّ مشکلات در یک جامعه به یک سیستم عالی کشوری بستگی دارد و بایستی تمامی ارگانها دست در دست هم دهند تا مشکلات اساسی همچون خشکی دریاچه ارومیه، تحصیل به زبان مادری، توسعه پروژهای عمرانی و… در کشور حلّ شود.
حال سوال اینجاست؛ فردی که شعار میدهد اگر انتخاب شود فلان پروژه را به اتمام میرساند یا فلان کمبود را جبران خواهد کرد، چگونه به تنهایی این مسائل را حل خواهد کرد، خدا میداند!
خودداری از تخریب رقبا
چه خوب است، کاندیداها، از خود بپرسند، من برای خدمت به کشور و ملّتم چه برنامههایی دارم، چه تلاشهایی خواهم کرد؟ نه اینکه با تخریف فلان کاندیدا خود را مثبت و کارآمدتر نشان دهند. این کار هیچ دردی را درمان نخواهد کرد به جز اینکه اخلاقیات را زیر پا گذاشته و یکدیگر را ترور شخصیتی کرده باشند. همچنین کاندیداها در دفاع از ایدهها و برنامهها و معرفی خود باید در گفتار و کردار، جانب انصاف را داشته باشد و از حق کشی دوری کنند. هر یک از کاندیداها بایستی از فضای به وجود آمده در جهت قرب به خدا بهره برده و با سعه صدر در برابر کار شکنان، همچون دوستی مهربان باشد.
اندیشیدن به آسایش مردم
کسی که همواره به فکر رفاه و آسایش مردم و با هواهای نفسانی خود در جنگ و ستیز باشد، هنگامی که بر مسند قدرت تکیه زد، فریفته جاه و مقام و ثروت دنیا نمی شود. پیروان و راسخان این کار تنها مؤمنان راستین هستند که به یاد خدا دل بسته اند.
امیرالمؤمنین علی در بیان مقام پرهیزکاران می فرماید:
نفس او از دستش در زحمت، ولی مردم در آسایشند. برای قیامت خود را به زحمت می افکند، ولی مردم را به رفاه و آسایش می رساند.
پس هدف از پذیرش مسئولیت، تنها رسیدن به قدرت و شهرت و ثروت نیست، بلکه هدف از به دست آوردن قدرت و حکومت، بازگرداندن نشانه های حق و دین در جایگاه خویش و اصلاح سرزمین هاست تا بندگان ستم دیده در امن و امان زندگی کنند.
پیشگیری ازسوء استفاده ضدانقلاب
ضدانقلاب که نه بهعنوان یک دشمن داخلی بلکه در جایگاه بازوی دشمنان خارجی در داخل کشور و همچنین آنسوی مرزهای میهنمان درحال عمل بهتعهدات خود نسبت به شیاطین است، یقیناً در خط تخریب اخلاقی جامعه، همواره کوشا و ساعی بوده است.
دستیابی به یک انتخابات سالم که بر پایه اصول اخلاقی باشد نیازمند آن است که همه نامزدها و هواداران آنان اخلاق انتخاباتی را مراعات کنند تا به یک انتخابات مبتنی بر اخلاق دست یابیم؛ زیرا اگر انتخابات ما اخلاقی نباشد و اخلاق انتخاباتی به درستی مراعات نشود نمی توانیم امید داشته باشیم که جامعه به سوی کمال حرکت کند؛ چرا که مردم درس خویش را از وکلای خود می آموزند و اگر نمایندگانی که این گونه به دور از اخلاق انتخاباتی انتخاب می شود بر سر کار آید نمی توان امید داشت که مردم در مسیر اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اخلاقی گام بردارند.
وظایف نامزد برگزیده مردم پس از انتخاب شدن
۱٫ شکرگزاری
برگزیده مردم را سزاست تا به شکرانه نعمتی که به واسطه مردم به او داده شده است، در فکر احیای حق و ابطال باطل باشد و از حرام ها دوری کند. او علاوه بر سپاس گزاری از خدا باید سپاس گزار مردم نیز باشد. سید الساجدین علیه السلام در بیانی زیبا و رسا می فرماید:
حق کسی که به تو نیکی می کند، این است که از او تشکر کنی و نیکش را به زبان آوری و از وی به خوبی یاد کنی و میان خود و خدای عزوجل برایش خالصانه دعا کنی. اگر چنین کنی، بی گمان، پنهانی و آشکارا از او تشکر کرده باشی. وانگهی اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن.
۲٫ پرهیز از تحقیر رقیبان
یکی از رفتارهای ناسالم، غیر اخلاقی و غیر انسانی پس از پیروزی انتخابات، تحقیر احزاب یا نامزدهای دیگر و حتی هواداران آنهاست. چنین کاری نشان دهنده پلیدی درون آدمی است. پیامبر اکرم می فرماید: «حَسْبُ ابنُ آدم مِنَ الشَّرّ اَنْ یُحَقِّر اخاهُ المسلم؛ در بدی فرزند آدم همین بس که برادر مسلمان خود را کوچک شمارد».
در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: «هیچ مسلمانی را خوار و حقیر مشمار؛ زیرا کوچک آنان هم نزد خداوند بزرگ است».
3. وفاداری
«وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا؛ آنان که چون عهد بندند، به عهد خود وفادارند». (بقره: ۱۷۷)
چه خوب است برگزیده ملت، صداقت خود را به وفاداری امانتی که از طرف خدای تعالی و مردم به عهده او واگذار شده است، نشان دهد؛ زیرا بهترین صداقت، وفای به عهد است. عهدی که با مردم می بندد تا در خدمت آنان باشد. علی بن ابی طالب علیه السلام می فرماید: «احسن الصدق الوفاء بالعهد؛ بهترین صداقت، وفای به عهد است». (سایت حوزه)
بیاناتی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامیمان در رابطه با انتخابات
۱٫ انتخابات باید سالم و رقابتی باشد، رقابت غیر از خصومت و تهمتزنیِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم. (۱۳۹۰/۱۰/۱۹- در دیدار مردم قم)
۲٫ آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمتزنی و بدگوئی به یکدیگر است. (۱۳۹۰/۱۱/۱۴ – خطبههای نمازجمعه تهران)
۳٫ بدیهی است کسی که خود را به مردم عرضه میکند، اشکالات موجود را میبیند، به مردم هم میگوید، این ایرادی ندارد؛ اما در این زمینه نباید مطلق نگاه کرد و فکر کرد؛ نقاط مثبت هم باید گفته شود، نقاط منفی هم گفته شود. (۱۳۹۲/۰۴/۰۵ – در دیدار مسئولان و کارکنان قوهی قضائیه)
4. داوطلبان محترم باید رعایت کنند. کار را با حماسه، با شور، با غیرتمندی، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. (۱۳۹۲/۰۳/۰۶- در دانشگاه امام حسین علیهالسلام)
۵٫ از خدا بخواهیم و خودمان هم چشممان را باز کنیم؛ کاری کنیم که نتیجهی انتخابات، یک گزینش خوب و همراه با صلاح و صرفهی انقلاب و کشور باشد. این معنایش این نیست که اگر ما کسی را نپسندیدیم، با او بداخلاقی کنیم، برخورد تند و سخت و غلط بکنیم؛ نه. آن کسانی که خودشان را صالح میدانند، برای خودشان اهلیت قائلند، وارد میدان شوند. ما هم که میخواهیم انتخاب کنیم، نگاه کنیم، حقیقتاً با معیارهائی که معتقدیم و بین همهی ماها مشترک است، بسنجیم. شاید بشود گفت که بین همهی ایرانیها – معتقدین به انقلاب – این معیارها تقریباً مشترک است. در هر کسی که این معیارها را مشاهده کردیم، کوشش کنیم، تلاش کنیم، کار کنیم – کار سالم – که انتخابات به سمت انتخاب یک چنین کسی برود. (۱۳۹۱/۰۷/۲۴ – در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالی) (khamenei.ir)
دستیابی به یک انتخابات سالم که بر پایه اصول اخلاقی باشد نیازمند آن است که همه نامزدها و هواداران آنان اخلاق انتخاباتی را مراعات کنند تا به یک انتخابات مبتنی بر اخلاق دست یابیم؛ زیرا اگر انتخابات ما اخلاقی نباشد و اخلاق انتخاباتی به درستی مراعات نشود نمی توانیم امید داشته باشیم که جامعه به سوی کمال حرکت کند؛ چرا که مردم درس خویش را از حاکمان خود می آموزند و اگر حکومتی که این گونه به دور از اخلاق انتخاباتی انتخاب می شود بر سر کار آید نمی توان امید داشت که مردم در مسیر اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اخلاقی گام بردارند.
انتهای پیام/