تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست

  • کد خبر : 9343
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۰۲
ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست

هوشنگ شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه، ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست، اظهار کرد: کشور آمریکا در طول ۲۴۵ سال در ۲۲۷ جنگ شرکت داشته و تنها در نیمه دوم قرن بیستم، به ۲۲ کشور حمله نظامی کرده است. وی تصریح کرد: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن توسط […]

هوشنگ شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه، ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست، اظهار کرد: کشور آمریکا در طول ۲۴۵ سال در ۲۲۷ جنگ شرکت داشته و تنها در نیمه دوم قرن بیستم، به ۲۲ کشور حمله نظامی کرده است.

وی تصریح کرد: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم، بمب‌های خوشه‌ای در حملات به ویتنام، کره شمالی، افغانستان و عراق و استفاده از سلاح‌های با رادیواکتیو ضعیف شده در عراق همگی بخشی از جنایت جنگی آمریکا بوده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با اشاره به اینکه، غربی‌ها با جنگ‌های جهانی که راه انداختند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشاندند، گفت: هیچ یک از کشورهای غرب را نمی‌توان سراغ گرفت که مرتکب جنایت جنگی نشده باشد.

وی بیان کرد: غربی‌ها سابقه طولانی در حمایت از جنایت‌کاران دارند؛ مثلاً اسنادی که در سال 2019 توسط سازمان اطلاعات آمریکا منتشر شد، نشان داد که تقریباً هیچ کشوری در قاره اروپا و حتی آمریکا، نسبت به صدام بی‌تفاوت نبوده و اتریش بیش از 200 عراده توپ 155 میلی‏متری در اختیار عراق قرارداد، بلژیک پایگاه‌های نظامی صدام را ساخت و دانمارک نیز واسطه انتقال تجهیزات نظامی به بغداد بود.

شیخی تصریح کرد: فرانسوی‌ها و انگلیس‌ها نیز حامیان اصلی تأمین موشک، خمپاره هواپیما و تجهیزات جنگی برای صدام در جنگ علیه ایران بودند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی که جنایت‌کاری مثل صدام از استفاده آنها ابایی نداشت آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و سوئد به او کمک کردند.

وی در ادامه افزود: مثلاً مجموعه‌ای در «ویرجینا» آمریکا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ باکتری سیاه‌زخم و سایر عوامل بیماری‌زا را به صدام می‌داد و مرکز کنترل بیماری «آتلانتا» آمریکا در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹، ۱۴ مامور جنگ بیولوژیک را به عراق اعزام کرد.

مدیر سیاسی رادیو و تلویزیون کُردی برون‌مرزی صداوسیما عنوان کرد: علاوه‌برآن، قدرت‌های بزرگ نیز خود حامی و تأمین‌کننده سلاح صدام بودند، در مجامع بین‌المللی هم این بازیگران مانع کارایی این نهادها شدند، چراکه در عرصه بین‌المللی قدرت و زور تعیین‌کننده است و حقوق بین‌الملل و قوانین بین‌المللی فاقد ضمانت اجرایی کافی هستند.

وی بیان کرد: با اینکه پروتکل 1925 ژنو، کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)، معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک (BWC)، رژیم بین‌المللی سلاح‌های کشتارجمعی را شکل می‌دهند و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) هم تشکیل شده است؛ اما بسیاری از کشورهای غربی که از طراحان این کنوانسیون‌ها و مثلاً پروتکل 1925 ژنو بوده‌اند، در تجهیز عراق برای تولید گازهای شیمیایی به دلیل منفعت اقتصادی و سیاسی نقش داشتند.

این مدرس دانشگاه افزود: تقویت یافتن رژیم بین‌المللی سلاح‌های کشتارجمعی یکی از راه‌های پیشگیری است؛ اما واقعیت این است که منطق قدرت، منطق تعیین‌کننده تا این لحظه در روابط بین‌الملل بوده و علی‌رغم همه دستاوردهای حقوق بین‌الملل مادامی‌که زور و قدرت تعیین‌کننده باشد اسلحه‌های کشتارجمعی و نابودگر همانند سلاح هسته‌ای که هستی زمین را تهدید می‌کنند و با قوانین و پروتکل برچیده نخواهند شد.

شیخی تصریح کرد: ذهنیت سیاسی مبنی بر آموزه‌ها، انسان گرگ انسان است و آنارشی حاکم بر روابط بین‌الملل مانع از اثرگذاری مثبت حقوقی و سیاسی بر فرایند خلع سلاح می‌شود، بنابراین راه در درامان‌ماندن از شر این نوع سلاح‌ها افزایش توان بازدارندگی و ارتقا توان مقابله است.

وی عنوان کرد: مجامع و نهادهای بین‌المللی، رسانه‌های بین‌المللی، رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیما و دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای همگی می‌توانند بخشی از ابزارهای کارآمد رساندن پیام صلح‌طلبی ایران و درعین‌حال بازنمایی قربانی بودن ایران در جنایت‌های جنگی متحدان غرب و همچنین سیاست‌های مستقیم غربی‌ها می‌تواند باشند.

 

شیخی گفت: تحریم، ترور و توحش سه ابزاری بوده‌اند که علیه ایران و با آمریت و عاملیت غرب به کار برده شده‌اند و آگاهی‌بخشی دراین‌خصوص به جهانیان با تمام محدودیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و فنی از مهم‌ترین وظایف حوزه دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی ما است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=9343

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.