تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

آمریکا و غرب هیچ جایگاهی برای حقوق بشر قائل نیستند

  • کد خبر : 9928
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
آمریکا و غرب هیچ جایگاهی برای حقوق بشر قائل نیستند

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه‌های های بوکان

 به گزارش حرف‌رک به نقل از کانی‌پرس؛ باگذشت 35 سال از حادثه انفجار هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی توسط ناو آمریکایی در خلیج‌فارس این جنایت یکی از وحشتناک‌ترین حوادث عمدی ضدبشری در دنیا تلقی می شود.

 محمد کریمی فرد از اساتید دانشگاه‌های بوکان در گفتگو با خبرنگار ما این جنایت را یکی از فجایع بزرگ قرن دانست و گفت: حادثه انفجار هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در آسمان خلیج‌فارس توسط ناو آمریکایی نشان از خوی جنایت‌کارانه این کشور است.

 وی افزود: این حادثه جدای از اینکه یک عمل کاملاً تروریستی بود، نشان داد که غربی‌ها هیچ جایگاهی برای حقوق بشر قائل نیستند.

 کریمی فرد با اشاره به جنایت‌های بی‌شمار آمریکا در قبال ملت ایران اظهار کرد: تاریخ آمریکا سرشار از جنایت‌های بی‌شمار علیه ملت‌های غیر همسو از جمله ایران است.

 این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه‌های بوکان عنوان کرد: جنایت‌های آمریکا در قبال ملت ایران غیرقابل‌شمارش است، زیرا آنان از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به جامعه ایران انجام دادند که حمله به هواپیمای مسافربری ایران یکی از آن بی‌شمار جنایت است.

 کریمی فرد در خصوص حوزه حقوقی این جنایت افزود: هرچند بلافاصله پس از وقوع این حادثه، دولت ایران موضوع را در شورای سازمان هواپیمایی کشوری بین­المللی (ایکائو) مطرح نمود؛ ولی در این مورد پیش از مراجعه ایران، شورا هرگز اقدام به اتخاذ موضع نکرد.

 وی ادامه داد: دولت ایران در تاریخ 17 مه 1989 مطابق با ترتیبات مادهٔ (1)40 اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری دادخواستی را در دبیرخانهٔ دیوان علیه دولت ایالات متحده به ثبت رسانید.

 این استاد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: بر اساس دادخواست، ایران در ارجاع پرونده به دیوان سه هدف اصلی را دنبال می­نمود که از جمله تجدیدنظرخواهی در مورد تصمیم ایکائو، تصمیم­گیری در مورد نقض کنوانسیون منع و جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری (کنوانسیون مونترال) از سوی دولت ایالات متحده به دلیل سرنگون ساختن هواپیمای ایران‌ایر و در نهایت تعیین میزان غرامت قابل‌پرداخت بود.

 محمد کریمی فرد ادامه داد: با وجود درخواست‌های ایران از مجامع بین‌المللی در نهایت این آمریکا بود که به کاپیتان ناو متخاصم مدال افتخار داد که همین مهم نشان از رفتار دوگانه آنها در حوزه حقوق بین‌الملل و بشر است.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=9928

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.