تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

آماده همکاری با ترکیه برای بهبود دریاچه ارومیه هستیم

  • کد خبر : 22579
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
آماده همکاری با ترکیه برای بهبود دریاچه ارومیه هستیم

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز، محمدصادق معتمدیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه، ضمن تقدیر از میزبانی شهر وان از نشست مذکور، اظهار کرد: با عزم راسخ مقامات دو طرف، این نشست را با موفقیت پشت سر گذاشتیم. وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست کمیته تخصصی […]

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز، محمدصادق معتمدیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه، ضمن تقدیر از میزبانی شهر وان از نشست مذکور، اظهار کرد: با عزم راسخ مقامات دو طرف، این نشست را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست کمیته تخصصی در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، گمرکات و تجارت مرزی، گردشگری، علمی و دانشگاهی، افزود: حاصل این نشست‌های کارشناسی، تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با حضور مدیران دو طرف بود که تا سه بامداد به طول انجامید.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه این تفاهم‌نامه را مشتمل بر ۳۰ بند ذکر کرد و گفت: این تفاهم‌نامه از توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حکایت دارد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه از ۳۰ بند این تفاهم‌نامه، در مجموع ۲۲ بند مربوط به بحث تجارت مرزی و اقتصادی است، اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی کوی – رازی خوی، از جمله مهم‌ترین این تفاهم‌ها بود که اجرای آنها منجر به تحولی خوب و ارتقای تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

وی در ادامه توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری را از دیگر مهم‌ترین تفاهم‌های دو طرف در این نشست اعلام کرد و افزود: امیدواریم ظرفیت ترانزیت کالای ریلی دو طرف را از ۷۰۰ هزار تن به ۱/۵ میلیون تن در سال برسانیم.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌های صورت‌گرفته در حوزه مسافری، در آینده نزدیک طرح خط قطار را از تهران به خوی و آنکارا اجرا می‌کنیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه برگزاری المپیادها و تورنمنت‌های ورزشی با حضور تیم‌های علمی و ورزشی استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی در آینده از تفاهم‌های دیگر بین دو طرف است گفت: در حوزه گردشگری نیز هر دو طرف از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و امیدواریم با رفع موانع موجود، بتوانیم به همکاری‌های مناسبی دراین‌خصوص دست یابیم.

وی در ادامه با ابراز رضایت از نتایج این نشست، تصریح کرد: برای نظارت بیشتر بر اجرایی‌شدن مصوبات این تفاهم‌نامه، معاونین استانداران دو طرف هر سه ماه یکبار جلساتی را برگزار خواهند کرد.

استاندار آذربایجان غربی بر تداوم همکاری‌های دو طرف نیز تأکید کرد و افزود: هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی در بهار سال آینده در ارومیه برگزار خواهد شد و امیدواریم با اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه فعلی، به تفاهم‌ها و توافقات بیشتری برسیم.

معتمدیان در پایان، اظهار کرد: آمادگی داریم باتوجه‌به شرایط دریاچه ارومیه، همکاری‌های علمی و اجرایی با ترکیه برای بهبود شرایط این دریاچه داشته باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=22579

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.