به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، آذربایجان غربی یکی از استانهای مهم ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، نقش کلیدی در حمل و نقل و ارتباطات دارد.
آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور خارجی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی ایران و اروپا، نیاز مبرمی به توسعه آزادراهها دارد. راهها و آزادراهها در این استان نه تنها به بهبود زیرساختهای حملونقل کمک میکنند، بلکه تأثیر مستقیمی بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری منطقه دارند.
نبود زیرساختهای مناسب حملونقل در توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا و گردشگری در این منطقه قطعاً تأثیرگذار بوده و با ارتقا زیر ساختهای حمل و نقل میتوان شاهد توسعه اقتصادی و پیشرفت استان نیز بود.
اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای راهداری
بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی در سالهای اخیر، ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرحهای راهداری استان اختصاص یافته و در این راستا روکش آسفالت محور ارومیه – مهاباد به طول ۳۰ کیلومتر، بهسازی محورهای ارومیه – شهید کلانتری، ارومیه – گلمان و ارومیه – بند، طرحهای راهداری در محورهای میاندوآب – ملکان و بوکان – سقز که نقش مهمی در کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی دارند نیز اجرا شده و یا در دست اجرا هستند.
در حال حاضر نیز بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای راهداری استان از جمله افزایش ایمنی محور شهید کلانتری ارومیه با جمعآوری گاردریلها و نصب نیوجرسیها، توسعه آزادراه ارومیه – تبریز که باعث کاهش ۱۰ کیلومتر از مسیر بین دو شهر میشود و نیز احداث ۲۵۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در استان طی سه سال اخیر در نظر گرفته شده که موضوع مهمی است.
آزادراههای آذربایجان غربی در پیچ وعدهها
آزادراهها میتوانند نقش مهمی در توسعه آذربایجان غربی ایفا کنند، زیرا این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، یکی از شاهراههای تجاری ایران محسوب میشود.
بر اساس گزارشهای رسمی، آزادراهها و یا راههای در آذربایجان غربی در دست اجرا هستند که کلنگزنی یکی از آنها به بیش از سه دهه پیش برمیگردد و همچنان در دست اجرا است.
پیرجاده میاندوآب – سرچم همچنان در انتظار افتتاح
جاده میاندوآب – سرچم یکی از پروژههای مهم راهسازی در منطقه است که بیش از سه دهه از آغاز آن میگذرد. این محور قرار است آذربایجان غربی را به آزادراه تبریز – تهران متصل کند و مسیر سفر به پایتخت را ۱۵۰ کیلومتر کوتاهتر کند. با وجود پیشرفتهایی در برخی قطعات، بخشهایی از مسیر هنوز تکمیل نشده و در شرایط نامساعد جوی، تردد در آن خطرناک است.
آزاده راه ارومیه – تبریز در پیچ وعدهها
محور ارومیه – تبریز یکی از مسیرهای پرتردد شمال غرب کشور است که به دلیل اهمیت اقتصادی و ارتباطی، همواره مورد توجه مسئولان بوده؛ اما با این وجود بعد از گذشت ۱۴ سال همچنان در حال اجرا بوده و به مرحله بهرهبرداری نرسیده است.
کریدور شمال غرب کشور، مهمترین مسیر ترانزیتی کشور
کریدور ارتباطی شمال غرب کشور یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی ایران بوده و نقش مهمی در توسعه حملونقل و تجارت منطقهای دارد. این کریدور شامل پروژههای آزادراهی و بزرگراهی است که استانهای شمال غربی ایران را به یکدیگر متصل کرده و اتصالدهنده ایران به منطقه قفقاز و ترکیه محسوب میشود و آذربایجان غربی نیز در این پروژه نقش مهم و محوری ایفا میکند.
آخرین وضعیت پروژههای آزادراهی در آذربایجان غربی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این زمینه در گفتگویی که با خبرنگار اروم نیوز درباره وضعیت پروژه آزادراه ارومیه به تبریز و جاده میاندوآب – سرچم داشت، اظهار کرد: در سلسله مراتب تقسیمبندی کشوری، آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۱۶۳ کیلومتر در نظر گرفته شده بود که به طور اولیه با درجه آزادراهی طراحی شد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات اجرایی، این پروژه در عمل بهصورت بزرگراهی اجرا شده و همین امر باعث بروز مشکلاتی در کیفیت و ایمنی پروژه شده است.
پیمان آرامون با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان و بازدید از پروژه آزادراه ارومیه – تبریز، افزود: در این سفر تصمیماتی از جمله تعویض برخی قسمتها و همچنین احداث تقاطعهای غیرهمسطح برای افزایش ایمنی در مسیر اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه دو قطعه از این پروژه که در استان آذربایجان غربی قرار دارند، به طول حدود ۴۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: قرار است در این قسمتها تغییراتی اعمال شود و سه دستگاه تقاطع غیرهمسطح احداث شود تا وضعیت ایمنی آزادراه بهبود یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم چنین از تلاش برای افتتاح جاده میاندوآب – سرچم در هفته دولت نیز خبر داد و تصریح کرد: در سفری که به میاندوآب داشتیم پروژههای عمرانی مورد بررسی شد که جاده میاندوآب – میانه – سرچم یکی از این پروژهها بود.
آرامون با بیان اینکه متولی جاده میاندوآب – میانه – سرچم، شرکت ساخت است، اظهار کرد: هشت کیلومتر از عملیات اجرایی جاده میاندوآب – سرچم باقیمانده که زیرسازی این محدوده از پروژه نیز در حال انجام است.
وی با تأکید بر اینکه با هماهنگیهایی انجام گرفته تلاش میکنیم تا در هفته دولت ۱۴۰۴ پروژه سرچم به بهرهبرداری برسد، گفت: تابلوگذاری و جاگذاری نیوجرسی نیز انشاءالله در گام بعدی با پیمانکار بعدی ادامه خواهد یافت.
مردم همچنان در انتظار افتتاح جادهها
با توجه به انتظار طولانیمدت مردم آذربایجان غربی برای افتتاح پروژههای راهسازی مانند جاده سرچم و آزادراه ارومیه – تبریز، مردم این استان همچنان چشمانتظار تکمیل این طرحها هستند.
یکی از شهروندان ارومیه ای در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت با گلایه از وضعیت راهها، گفت: متأسفانه وضعیت جادههای استان، بهویژه مسیر ارومیه – تبریز، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است. هر بار که قصد سفر به تبریز داریم، باید زمان زیادی را در مسیر سپری کنیم.
علی رضایی افزود: این تأخیرها نهتنها هزینههای حملونقل را افزایش داده، بلکه باعث کاهش ایمنی جادهها نیز شده که امیدواریم مسئولان امر به آن توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه ما انتظار داریم که مسئولان به وعدههای خود عمل کنند و هرچه سریعتر این پروژهها را به پایان برسانند، گفت: جادههای استان نهتنها برای مردم محلی، بلکه برای توسعه تجارت و گردشگری نیز اهمیت زیادی دارند که امیدواریم که با تأمین بودجه و مدیریت بهتر، این مشکلات برطرف شوند.
این شهروند ارومیه ای افزود: با توجه به اهمیت این پروژهها، امیدواریم که مسئولان بتوانند هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم آذربایجان غربی از زیرساختهای حملونقل مناسب بهرهمند شوند.
نقش مهم جاده میاندوآب – سرچم در منطقه
یکی از رانندگان کامیون نیز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت جاده میاندوآب – سرچم، گفت: جاده سرچم یکی از مسیرهای کلیدی برای حملونقل کالا بین آذربایجان غربی و سایر استانهاست، اما متأسفانه هنوز بهطور کامل افتتاح نشده است.
حسین احمدی افزود: این تأخیرها باعث شده که ما رانندگان مجبور شویم از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم که هم طولانیتر و هم پرخطرتر هستند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات عدم تکمیل بخشهای باقیمانده جاده است، گفت: برخی قسمتها هنوز آسفالت نشدهاند و در شرایط نامساعد جوی، عبور از این مسیر بسیار دشوار میشود و از سوی دیگر نبود زیرساختهای مناسب باعث شده که تصادفات جادهای در این منطقه افزایش یابد که اگر این جاده افتتاح شود، نه تنها ایمنی سفرها بیشتر خواهد شد، بلکه هزینههای حملونقل نیز کاهش مییابد و این هم برای ما و هم مسافران و مردم بهتر خواهد بود.
این راننده کامیون، تصریح کرد: این جاده میتواند تأثیر بزرگی بر رونق اقتصادی منطقه داشته و با توجه به کاهش زمان سفر باعث صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش هزینههای حملونقل میشود که برای ما رانندگان بسیار مهم است.
نقش آزادراهها در توسعه آذربایجان غربی
آزادراهها مسیرهای حملونقل را بهبود میبخشند و موجب افزایش سرعت و کاهش هزینههای حمل کالا و مسافر میشوند و لذا داشتن زیرساختهای مناسب حملونقل، سرمایهگذاران را به ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در استان ترغیب میکند.
هم چنین مسیرهای سریعتر و ایمنتر، دسترسی به مناطق گردشگری را آسانتر کرده و موجب افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی میشود و از سوی دیگر داشتن آزادراهها با استانداردهای بالاتر، موجب کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی سفرها میشوند.
از سوی دیگر وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مانند منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی یک فرصت مهم بود که وجود زیرساختهای حملونقل بهینه میتواند سبب جذب سرمایهگذاریهای بیشتر شده و امکان همکاریهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه افزایش مییابد که موجب رشد اقتصادی استان خواهد شد.
به طور کلی راهها و آزادراهها در آذربایجان غربی نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری استان دارند و توسعه آزادراهها میتواند این استان را به یکی از قطبهای اقتصادی کشور تبدیل کند و لذا با تکمیل پروژههای زیرساختی و رفع موانع اجرایی، میتوان انتظار داشت که این استان به یکی از قطبهای حملونقل کشور تبدیل شود.
انتهای خبر/