• امروز : دوشنبه - ۲۳ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 - محرم - 1447
  • برابر با : Monday - 14 July - 2025
گزارش اروم نیوز:

آذربایجان غربی برای نخستین بار صاحب آزادراه می‌شود

  • کد خبر : 289015
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۴ - ۰:۴۵
آذربایجان غربی برای نخستین بار صاحب آزادراه می‌شود
پس از سال‌ها انتظار و پیگیری‌های مستمر، بالاخره کلنگ احداث آزادراه استراتژیک ارومیه _تبریز به زمین خورد. این شاهراه حیاتی که دو قطب اقتصادی شمالغرب کشور را به هم متصل می‌کند، تحولی اساسی در شبکه حمل‌ونقل منطقه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز:» پس از سال‌ها مطالبه عمومی و تعلل در اجرای زیرساخت‌های ارتباطی بین دو استان مهم شمال‌ غرب کشور، عملیات اجرایی پروژه آزادراه ارومیه-تبریز رسماً آغاز شد. این پروژه که یکی از کلیدی‌ترین مسیرهای ترانزیتی شمال‌ غرب کشور محسوب می‌شود، با هدف اتصال مستقیم و سریع دو مرکز مهم اقتصادی و تجاری منطقه در حال اجراست.

این مسیر که به‌عنوان نخستین آزادراه آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود، سال‌ها در مراحل مطالعاتی، مجوزدهی و تأمین مالی باقی مانده بود و اکنون با ورود رسمی ماشین‌آلات عمرانی به فاز اجرایی، امیدهای تازه‌ای برای توسعه متوازن و عدالت ارتباطی در منطقه ایجاد کرده است.

اتصال راهبردی دو قطب اقتصادی شمال‌ غرب ایران

استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، با دارا بودن مرزهای بین‌المللی، ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی بالا، نقش مهمی در تجارت خارجی و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. با اجرای آزادراه ارومیه_تبریز، یک کریدور ارتباطی سریع، ایمن و استاندارد میان این دو استان ایجاد خواهد شد که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی، صرفه‌جویی در زمان سفر و توسعه تبادلات تجاری و حمل‌ونقل بین‌المللی داشته باشد.

مزایای کلان پروژه آزادراه ارومیه _ تبریز

با بهره‌برداری از این مسیر، مدت‌زمان سفر بین ارومیه و تبریز از حدود سه ساعت به کمتر از ۹۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.با احداث مسیر استاندارد و جداشده از ترافیک محلی و روستایی، میزان تصادفات جاده‌ای و خسارت‌های مالی و جانی به‌صورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

این آزادراه به‌عنوان بخشی از کریدورهای منطقه‌ای، دسترسی تجار، تولیدکنندگان و بازرگانان را به مرزهای بازرگان، سرو و تمرچین تسهیل می‌کند.مسیر کوتاه‌تر، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودروها، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های لجستیکی به‌دنبال خواهد داشت

ارتباط آسان‌تر بین دو استان، موجب رونق گردشگری داخلی، افزایش تعداد بازدیدکنندگان و شکوفایی مشاغل مرتبط در مسیر خواهد شد.با ایجاد مسیرهای زیرساختی مناسب، زمینه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند خدمات جاده‌ای، حمل‌ونقل، صنایع وابسته و گردشگری فراهم می‌شود.

استان آذربایجان‌غربی یکی از معدود استان‌های مرزی کشور بود که تاکنون از شبکه آزادراهی ملی بی‌نصیب مانده بود. این در حالی است که این استان با داشتن موقعیت استراتژیک، ظرفیت بالایی در حوزه‌های ترانزیتی، کشاورزی، گردشگری و صنعت دارد. اجرای این پروژه، نقطه پایانی بر انزوای زیرساختی استان خواهد بود و مسیر را برای پیوستن آن به شبکه ترانزیت منطقه‌ای هموار می‌سازد.

آغاز عملیات اجرایی آزادراه ارومیه _ تبریز

آغاز عملیات اجرایی آزادراه ارومیه _ تبریز، نه‌تنها یک پروژه عمرانی ساده، بلکه گامی بلند در مسیر توسعه همه‌جانبه شمال‌غرب کشور است. این پروژه نماد توجه به عدالت ارتباطی، محرومیت‌زدایی و ایجاد زیرساخت‌های پایدار برای نسل آینده است. با تحقق این طرح، چشم‌انداز توسعه‌ای استان آذربایجان‌غربی وارد مرحله‌ای تازه خواهد شد.

پیمان آرامون در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: عملیات اجرایی آزادراه ارومیه ـ تبریز با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، رسماً آغاز شد.

وی ادامه داد: این پروژه بزرگ حمل و نقلی که به‌منظور ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای و تسهیل در رفت‌ و آمد بین دو کلانشهر ارومیه و تبریز طراحی شده است، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و بهبود شرایط حمل‌ونقل منطقه ایفا خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی بر اهمیت راهبردی این مسیر تأکید کرد و گفت: قطعات یک، دو و سه آزادراه ارومیه–تبریز امروز وارد فاز اجرایی شده‌اند. این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر در مدت سه سال اجرا خواهد شد و نقش کلیدی در تسهیل تبادلات اقتصادی با مرزهای مهمی چون بازرگان ایفا می‌کند.

آرامون از تلاش برای استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در اجرای این پروژه خبر داد و افزود: با همکاری نمایندگان مجلس و مقامات استانی، قطعات ۳ و ۵ که پیش‌تر خارج از حوزه آذربایجان غربی بودند، به قرارداد سرمایه‌گذاری الحاق شدند. این تصمیم زمینه‌ساز توسعه متوازن در سطح منطقه خواهد بود.

وی گفت: استان آذربایجان غربی در حال حاضر دارای ۳۰ پروژه فعال راه‌سازی است که در مجموع ۲۴۴ کیلومتر راه در دست احداث یا بهسازی دارد. از این میزان، حدود ۷۶ کیلومتر نیازمند تأمین اعتبار جدی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی عنوان کرد: از جمله پروژه‌های کلیدی استان، می‌توان به محور راهبردی اربعین در نقده اشاره کرد که به طول ۵۰ کیلومتر در حال اجراست. از این مسیر تاکنون ۲۴ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده، ۲۰ کیلومتر در حال اجراست و ۱۰ کیلومتر دیگر تا پایان فصل کاری به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: همچنین پروژه‌های مهم دیگری مانند مهاباد–سردشت، ایرانشهر–سردشت، ارومیه–اشنویه نیز در دست اجرا هستند که با شبانه‌روزی شدن برخی کارگاه‌ها و افزایش شیفت‌های کاری، روند اجرایی آن‌ها شتاب بیشتری گرفته است.

آرامون در پایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه راه‌های منتهی به مرزها، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد و باید از این ظرفیت برای شکوفایی اقتصادی حداکثر بهره را ببریم.

کریدور تبریز-بازرگان، محور تحول حمل‌ و نقل ایران

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت توسعه کریدورهای ترانزیتی، از پروژه اتصال آزادراه زنجان-تبریز به مرز بازرگان به‌عنوان نقطه عطفی در تحول اقتصادی و ترانزیتی منطقه یاد کرد.

وی گفت: با تکمیل این مسیر، طول کریدور ترانزیتی جنوب به شمال کشور ۱۲۵ کیلومتر کاهش می‌یابد که این امر منجر به صرفه‌جویی‌های بزرگ اقتصادی، افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل و تسهیل دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت‌های مرزی

بازوند با اشاره به برآورد مالی اجرای این طرح، تصریح کرد: برای اتصال کامل آزادراه زنجان-تبریز به مرز بازرگان نیاز به سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است که ۶۰ درصد آن توسط بخش خصوصی و مابقی از سوی دولت تأمین خواهد شد.

وی در ادامه ضمن بازدید از پروژه‌های فعال راه‌سازی در آذربایجان‌غربی، این استان را یک «کارگاه زنده حمل‌ و نقل» توصیف کرد و گفت: با وجود محدودیت‌های مالی، تمامی پروژه‌ها در جریان هستند و آذربایجان‌غربی از نظر تحرک زیرساختی، جزو استان‌های پیشتاز کشور به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه با اشاره به فعالیت گسترده در توسعه شبکه حمل‌ و نقل کشور، گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن، ۷۶۰ کیلومتر بزرگراه و در مجموع بیش از ۱۱ هزار کیلومتر پروژه زیرساختی در حوزه حمل‌ونقل در دست اجرا است.

وی همچنین از پیگیری و رصد هفتگی وضعیت ۹ کریدور ریلی و ۱۱ کریدور بزرگراهی و ۶ کریدور آزادراهی خبر داد و بر نقش کلیدی استان‌های مرزی نظیر آذربایجان‌غربی در سیاست‌های ملی حمل‌ونقل تأکید کرد.

صرفه‌جویی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت سالانه

بازوند در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مزایای اجرای آزادراه ارومیه به تبریز اظهار داشت: «با بهره‌برداری از این مسیر، سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت محقق می‌شود. افزون بر آن، کاهش تصادفات، افزایش سرعت سفر و ارتقاء ایمنی جاده‌ای از دیگر دستاوردهای این پروژه خواهد بود.»

وی همچنین افزود: وجود زیرساخت‌های مقاوم در برابر بحران‌ها، یکی از پایه‌های پدافند غیرعامل و تقویت امنیت است، و توسعه راه‌ها در استان‌های مرزی مانند آذربایجان‌غربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آذربایجان‌غربی مرکز تجارت مرزی کشور شد

رضا رحمانی استاندار آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این استان با برخورداری از موقعیت استراتژیک و بین‌المللی، سهم ۲۵ درصدی از تجارت مرزی کل کشور را به خود اختصاص داده است. رضا رحمانی در مراسم آغاز عملیات تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز گفت که سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات از پایانه‌های استان انجام شده است.

وی افزود: اعتبار اختصاص یافته به راه‌های استان در سال گذشته ۳۸۰ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال تا صد برابر افزایش یابد. استاندار با اشاره به پیگیری جدی نمایندگان ارومیه و مسئولان راه و شهرسازی در اجرای پروژه‌های بزرگراهی، بر ضرورت ساخت بزرگراه‌ها و مجتمع‌های خدماتی تاکید کرد.

رحمانی گفت که طرح‌های توسعه و جامع پایانه‌های مرزی استان تصویب شده و حتی مرز جدید کوزه‌رش نیز در این طرح‌ها قرار دارد. او همچنین از اهمیت راه‌آهن ارومیه-تبریز و ارومیه-قره‌تپه سلماس به عنوان تنها مسیر ریلی اتصال ایران به اروپا یاد کرد که با تکمیل آن، شبکه حمل‌ونقل و تجارت استان تکمیل خواهد شد.

استاندار به کریدور مرند-ایواوغلی و چشمه ثریا اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این کریدور مهم سرمایه‌گذاری خواهد شد که اهمیت زیادی برای کل کشور دارد. وی همچنین تاکید کرد که آذربایجان‌غربی و شرقی استان‌های مکمل یکدیگرند و هیچ تضاد منافعی میان آنها وجود ندارد؛ هر مرزی که فعال شود، به سود تمامی استان‌ها خواهد بود.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای خبر/ و

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=289015

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.