به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ محمود لاهرودی در مورد حادثه تصادف ورزشگاه آزادی اظهار داشت که این اتفاق بسیار تلخی بود و همه ما از درگذشت یکی از اصحاب رسانه، عزادار هستیم. جزئیات این حادثه در حال بررسی است و تا روشننشدن همه ابعاد قضیه نمیتوان اظهارنظر خاصی کرد.
رئیس پیشین کمیته آموزش فدراسیون با اشاره به استانداردهای سختگیرانه پیستهای مسابقه در جهان گفت: گواهیهایی که به پیستهای مسابقه داده میشود به ایمنی و نوع کاربری آنها بستگی دارد. هر مسابقه، مسئول ایمنی خاص خودش را دارد و او باید در موارد مختلف، پاسخگو باشد. هر مسابقه، یک رئیس برگزاری و یک رئیس ایمنی دارد.
مربی اتومبیلرانی ادامه داد: ورزشکار، ماشین، پیست، تماشاگران و مسئولین برگزاری، ۵ رکن اصلی ایمنی در یک مسابقه هستند که ایمنی گاردریل، سقف تماشاگران و… نیز در این ۵ رکن قرار میگیرد.
لاهرودی، گاردریل را یکی از مهمترین ارکان ایمنی یک مسابقه معرفی کرد و یادآور شد: ایمنی گاردریل یکی از مهمترین مواردی است که باید بادقت رعایت شود. گاردریل استاندارد برای یک مسابقه باید ۴ موج (ردیف) باشد؛ ولی در پیست آزادی فقط ۲ موج گاردریل وجود داشت که این غیراستاندارد است.
قهرمان پیشین اتومبیلرانی ایران تأکید کرد: نکته مهم دیگر، بالشتکهایی است که باید جلوی گاردریلها قرار میگرفت. این بالشتکها با عرض ۵۰ سانتیمتر و خاصیت ارتجاعی، ماشین را در صورت برخورد به پیست برمیگرداند. اصولاً وظیفه گاردریل، نگهداشتن این بالشتکهاست نه گرفتن ضربه و برخورد ماشینها.
لاهرودی تصریح کرد: روز مسابقه در پیست بودم. دیدم که بالشتکها را به انتهای پیست منتقل کردهاند. تذکر دادم که هنوز وقت داریم و آنها را در جای مناسب نصب کنند. در همین موقع یک ماشین به گارد برخورد کرد و من گفتم ممکن است حادثه دوم، خطرناکتر و بدتر باشد. اگر بالشتکها یا حتی چند ردیف لاستیک در کنار پیست بود، قطعاً چنین اتفاقی نمیافتاد.
قهرمان اتومبیلرانی پیشکسوتان گفت: استارت مسابقات سرعت میتواند جزو پرحادثهترین نقاط پیست باشد؛ چون ماشینها در فاصله بسیار کمکارشان را آغاز میکنند؛ ولی کوچکترین ایرادی نمیتوان به رانندهای که برخورد کرده، گرفت؛ چون هر حادثهای میتواند اتفاق بیفتد.
انتهای خبر/