به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، میثم پاکروان، خبرنگار و فعال رسانهای در یادداشتی نوشت: راهپیمایی میلیونی اربعین که هر ساله با حضور عاشقان امام حسین علیهالسلام از سراسر جهان برگزار میشود، جلوهای از انسجام، ایثار، همدلی و ایستادگی در برابر ظلم است.
اربعین حسینی نهتنها یک مناسبت مذهبی، بلکه یک آیین تمدنساز و نماد جهانی از مکتب مقاومت است که نشان میدهد که مکتب عاشورا، محدود به زمان و مکان نیست؛ بلکه در دل ملتها ریشه دوانده و به یک فرهنگ مقاومت تبدیل شده است.
در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز روح اربعینی در رفتار مردم ایران بهوضوح دیده شد؛ همانگونه که زائران اربعین، با پای پیاده و دلهای پر از عشق، مسیر سخت و طولانی را طی میکنند، ملت ایران نیز در برابر هجمه دشمن، با صبر، استقامت و ایمان، ایستادگی کردند.
این شباهت، تصادفی نیست؛ بلکه نشاندهنده آن است که مکتب مقاومت، از عاشورا تا اربعین، در تار و پود هویت ایرانی اسلامی تنیده شده است.
در تاریخ معاصر ایران، لحظاتی وجود دارد که ملت با تمام وجود و با غیرت و تعصب مثالزدنی و فارغ از تفاوتهای قومی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی به صحنه آمدهاند تا از کیان کشور، آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی دفاع کنند.
یکی از این لحظات تاریخی را جنگ تحمیلی ۱۲ روزه آمریکا و رژیم صهیونی علیه کشورمان شاهد بودیم که دشمن صهیونی با تمام قدرت خود به میدان آمد؛ اما این جنگ با تمام شدت و گستردگیاش، نهتنها نتوانست خللی در اراده ملت ایران ایجاد کند، بلکه انسجامی مثالزدنی را در سطح ملی رقم زد؛ انسجامی که ریشه در نظریه مقاومت جمهوری اسلامی و الهامگرفته از مکتب عاشورایی «هیهات منا الذله» امام حسین علیهالسلام داشت.
در این جنگ دشمن با تصور فروپاشی اراده ملی و شکستن انسجام داخلی، به میدان آمد؛ اما آنچه رخ داد، خلاف انتظار آنان بود و مردم ایران اعم از پیر و جوان، زن و مرد، شیعه و سنی، فارس و ترک و کرد، همگی در کنار یکدیگر ایستادند و نشان دادند که در برابر تهدیدات خارجی، وحدت ملی بر هر اختلافی غلبه دارد.
ما در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم که مکتب مقاومت؛ برخاسته از آموزههای اسلامی و تجربه تاریخی ملت ایران، بر اصل ایستادگی در برابر ظلم، سلطهطلبی و تجاوز بنا شده و ستون فقرات انسجام ملی بود. این مکتب، نهتنها یک راهبرد نظامی یا سیاسی، بلکه یک فرهنگ اجتماعی و هویتی است که در لحظات بحرانی، ملت را به هم نزدیکتر میکند.
در جنگ ۱۲ روزه، این نظریه بهوضوح در رفتار مردم و مسئولان دیده شد. رسانهها، نهادهای مردمی، نیروهای نظامی و حتی گروههای سیاسی با گرایشهای مختلف، همگی در یک جبهه قرار گرفتند به نام جبهه مقاومت و این همافزایی، نشان داد که نظریه مقاومت، نهتنها در سطح نخبگان، بلکه در عمق جامعه نفوذ کرده و به یک باور عمومی تبدیل شده است.
جنگ ۱۲ روزه بار دیگر نشان داد که شعار «هیهات منا الذله» امام حسین علیهالسلام، صرفاً یک جمله تاریخی نیست؛ بلکه یک راهبرد جاودانه برای مقابله با ظلم و تحقیر است و این شعار در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، بهمثابه روحی در کالبد ملت ایران دمیده شد و مردم، با الهام از قیام عاشورا، حاضر شدند سختیها را تحمل کنند، اما زیر بار زور نروند و این روزها نیز در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی مجدداً طنینانداز شده است.
در این ایام در بسیاری از شهرها، مراسمهای عزاداری امام حسین علیهالسلام به صحنههای اعلام آمادگی برای دفاع از کشور تبدیل شد و جوانان با سربندهای «یا حسین» و «هیهات منا الذله» به میدان آمدند و این پیوند میان عاشورا و مقاومت، انسجامی معنوی و عاطفی را رقم زد که هیچ قدرتی قادر به شکستن آن نبود.
از سوی دیگر انسجام ملی در این جنگ، تنها به معنای همصدایی در شعارها نبود؛ بلکه در عمل، مردم با هم همکاری کردند، داشتههای خود را به اشتراک گذاشتند، از یکدیگر حمایت کردند و در برابر شایعات و جنگ روانی دشمن ایستادند.
نقش مقام عظمای ولایت نیز در این میان بیبدیل بود؛ بیانات قاطع، آرامشبخش و راهبردی رهبر معظم انقلاب، روحیه امید را در جامعه تزریق و جهتگیری عمومی جامعه را در مسیر مقاومت حفظ کرد.
امروز اگرچه جنگ ۱۲ روزه پایان یافته؛ اما اثرات انسجام ملی شکلگرفته در آن، همچنان در جامعه ایران باقیمانده است و اعتماد عمومی به توان داخلی، تقویت روحیه ایثار و فداکاری، افزایش همبستگی اجتماعی و ارتقای جایگاه نظریه مقاومت در افکار عمومی را شاهد هستیم.
قطعاً این انسجام، الگویی برای مواجهه با بحرانهای آینده نیز خواهد بود و ملت ایران نشان داد که در برابر هر تهدیدی، با تکیه بر ایمان، عقلانیت و روح عاشورایی، میتواند سربلند بیرون آید.