به گزارش اروم نیوز، انسان از بدو آفرینش خود ذاتاً پیرو و تألی دانش و شناخت بوده است. شناختِ خود، ذات خود، مبداء خود و مقصد خود و هم پیرامون خود!
اینکه همه ی پیامبران الهی همگی سفیر هدایت و اگاهی بوده اند و تمام هم آنان به امر خداوند متعال تبین عالم هستی از ریز تا درشت برای انسان ( این خلیفه ا…) بوده و کتاب ایشان که کلام حق است، کتاب هدایت و تذکر ( یادآوری در معنای تعلیم و تبین) بوده، از همین رهگذر است.
مقام تعلیم به واسطه مسیر الهی آن که علم کامل عالم امکان همه در ذات حق و یگانگی او مستور است، امری قدسی و مقدس است. خداوند متعال اولین معلم و تعلیم دهنده بشر است چه ندای او قامت انسانی پیامبر دارد و پیامبر اینگونه رسول اوست، پس هر کل تعلیم دهد امری قدسی کرده واو مقامی قدسی دارد. شخص تعلیم گر نه بلکه عمل او و مقامی که این عمل بدو می بخشد!
اینکه پیامبر ختم حضرت محمد (ص) و ائمه هدی و به تأسی از این معصومان، بزرگان دین، علم، ادب، هنر و غیره به مقام و شآن تعلیم گر و امر تعلیم و فراگیری تأکید فراوان داشته اند از همین رهگذر است.
خداوند متعال در قران کریم می فرماید:
لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ.
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.( سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۴)
دراین آیه مبارکه سه عنوان اصلی یعنی پاکی، یادگیری و حکمت مورد تأکید هستند. به تعبیر روشن برای یادگرفتن و تعلم باید پاک بود و یا تعلیم گرفتن پاکی را در وجود انسان افزون می کند و ره آرود این پاکی و تعلیم، حکمت است.
پس از سوی تعلیم دهنده و در معنای کامل معلم در امری که پاکی می¬طلبد و نیز بر پاکی تأکید دارد، محور اصلی است و از دیگر سو امر تعلیم خود عظمت افزا است و شخص متعلم را متحول می کند.
معلم از دیدگاه معصومان علیهم السلام
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله : «در میان صدقه هایی که مردم می دهند، هیچ صدقه ای ارزنده تر از یاد دادن علم و دانش نیست».
امام علی (ع) می فرماید: کسی که در مقام هدایت و آموزش قرار می گیرد، باید بیش از آموختن به دیگران، خود را پالایش روحی کند و ادبِ رفتاری اش، بیش از ادب گفتاری اش باشد.»
امام سجاد علیه السلام :«اگر معلم وظیفه معلمی را بداند و به آن عمل کند، خداوند نعمت دانش را بر او بیشتر خواهد کرد.»
معلمی در کلام امام خمینی رحمه الله
حضرت امام خمینی رحمه الله درباره مقام معلم می فرماید: «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیادی دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است.
معلم، امانت داری است که [امانت او] غیر از همه امانت هاست؛ انسان، امانت اوست. امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند، خلاف کرده است، اما امانت اگر انسان باشد، اگر خدای نخواسته به این امانت خیانت شد، یک وقت می بیند خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. معلم، امانت دار نسلی است که تمام مقدّرات یک کشور، به آن نسل سپرده می شود و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد.»
معلمی در کلام مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در مورد معلم می فرماید: «شما [معلم ها] در سر کلاس، نه فقط درسی که می دهید، بلکه نگاهی که می کنید، اشاره ای که می کنید، لبخندی که می زنید، اخمی که می کنید، حرکتی که انجام می دهید و لباسی که می پوشید، بر روی دانش آموز اثر می گذارد. ما به خودمان که مراجعه می کنیم، عمیق ترین احساسات و عواطف و حالات خودمان را اگر ریشه یابی کنیم، در انتهای خط، یک معلم را مشاهده می کنیم. معلم است که ما را می تواند شجاع یا جَبان، بخشنده یا بخیل، فداکار یا خودپرست، اهل علم و طالب علم و فهم و فرهنگ، یا منجمد و بسته و پای بند به تفکرات جامد بار بیاورد. معلم است که می تواند ما را متدین، باتقوا، پاک دامن، یا خدای ناکرده بی بندوبار، بار بیاورد. معلم چنین نقشی دارد. این ارزش معلم است و این تأثیر معلم است.»
حسن ختام اینکه جامعه انسانی با تعلیم و تعلم پیش می رود و با پیش رفتن پاک می شود و با پاکی به حکمت یعنی اوج تعالی روحی، فکری و جسمی می رسد.
انتهای پیام/