ارسلان شکری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»؛ پایانه مرزی پلدشت را یکی از جمعوجورترین و در عین حال مجهزترین پایانههای مرزی کشور دانست و اظهار کرد: این پایانه با برخورداری از طراحی مناسب و تجهیزات بهروز، از سال ۱۳۸۶ احداث و سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید.
وی تصریح کرد: این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار فعالیت میکند و به دلیل موقعیت خاص خود، نزدیکترین گذرگاه رسمی ایران به جمهوری خودمختار نخجوان محسوب میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی بیان کرد: فاصله ۲۵۷ کیلومتری آن از ارومیه و ۸۴۵ کیلومتری از تهران باعث شده تا این پایانه علاوه بر اهمیت استانی، در سطح ملی نیز جایگاه ویژهای در اتصال ایران به کشورهای حوزه قفقاز داشته باشد.
شکری با اشاره به اینکه مرز پلدشت در کنار مرزهای جلفا و بازرگان از مهمترین دروازههای صادراتی استان است، افزود: توسعه زیرساختهای این پایانه میتواند نقش آذربایجانغربی را در عرصه تجارت بینالملل پررنگتر کند.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد سه ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: بیش از ۱۵ هزار کامیون از این پایانه تردد کردهاند که بخش عمده این ترددها مربوط به مسیرهای ترانزیتی میان ایران، آسیای میانه و نخجوان بوده است.
شکری عنوان کرد: در همین بازه زمانی بیش از ۸۴ هزار تن کالا از طریق این مرز صادر شده که نشاندهنده رشد قابل توجه حجم مبادلات تجاری در مقایسه با سالهای گذشته است.
وی افزود: عمده کالاهای صادرشده شامل محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و اقلام صنعتی بوده که نقش مهمی در تقویت اقتصاد منطقهای ایفا میکنند.
شکری با تأکید بر اینکه پلدشت یکی از پایانههای فعال در زمینه صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: افزایش ظرفیتهای این پایانه میتواند به تحقق سیاستهای کلان دولت در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی با بیان اینکه فعالیت پایانه مرزی پلدشت هماکنون بهصورت ۱۶ ساعته انجام میشود، افزود: این مرز با توجه به زیرساختهای موجود، امکان فعالیت شبانهروزی و ۲۴ ساعته را نیز داراست و این موضوع در صورت عملیاتی شدن میتواند زمینه افزایش چندبرابری تبادلات تجاری را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: فعالسازی ۲۴ ساعته این پایانه نهتنها موجب کاهش زمان توقف کامیونها و تسهیل عبور و مرور خواهد شد، بلکه به بهبود روند صادرات و جذب سرمایهگذاران در بخش حملونقل و لجستیک نیز کمک خواهد کرد.
شکری خاطرنشان کرد: هماکنون بخش قابل توجهی از رانندگان و فعالان حوزه تجارت خارجی خواستار شبانهروزی شدن این مرز هستند و تحقق این مطالبه میتواند به رونق اقتصادی شهرستان پلدشت و کل استان بینجامد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پل دوستی ۱۲۰ متری میان ایران و نخجوان اشاره کرد و آن را از ظرفیتهای ارزشمند مرز پلدشت دانست. این پل بهعنوان یکی از نمادهای همکاری و پیوند دو ملت، علاوه بر تسهیل در جابهجایی کالا، در توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی نیز اهمیت دارد.
شکری افزود: طی سالهای اخیر اقدامات گستردهای برای بهبود دسترسی به پایانه مرزی پلدشت انجام شده است؛ بهطوری که در سال گذشته عملیات عمرانی ۷ کیلومتر از راه دسترسی به پایانه با هزینهای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به پایان رسید و امسال نیز برای تکمیل ۹ کیلومتر دیگر، رقمی در حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی تصریح کرد: برای تکمیل کیلومتر باقیمانده نیز قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان منعقد شده که اجرای آن میتواند مسیر دسترسی به این پایانه را ایمنتر و روانتر کند. این اقدامات بهویژه در شرایط افزایش ترافیک ترانزیتی، ضرورت بسیاری دارد و به توسعه متوازن منطقه کمک خواهد کرد.
شکری در پایان سخنان خود بر لزوم اتصال راه پلدشت به جلفا تأکید کرد و گفت: این اقدام میتواند حلقه مفقوده شبکه ترانزیتی شمالغرب کشور را تکمیل کرده و به افزایش نقش مرز پلدشت در توسعه تجارت خارجی منجر شود.
انتهای خبر/ م