به گزارش اروم نیوز،بازار ایران در حالی در قبضه محصولات و کالاهای داخلی قرار دارد که متاسفانه فرهنگ غلط استفاده از کالای خارجی و ارجحیت آن نسبت به مشابه داخلی، همچنان بین قریب به اتفاق مردم کشورمان رایج است و کمتر متوجه تبعات منفی و پیامدهای ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخل هستیم. از انواع لوازم خانگی گرفته تا انواع اقلام بهداشتی و آرایشی و خوراکی و…، در هنگام انتخاب مردم، نوع خارجی آن در اولویت است و اگر نتوانستیم از پس قیمت آن بر آییم، آن گاه به سراغ مشابه داخلی آن می رویم. در صورتی که خوب می دانیم که محصولات داخلی به جهت کیفی، دست کمی از انواع خارجی آن ندارند، مگر در برخی اقلام لوکس و غیر ضروری زندگی، که نبود آنها نیز لطمه به گذران زندگی وارد نخواهد کرد.
حال در این زمینه یکی از فروشنده لوازم خانگی گفت:بیشترین مراجعه کنندگان برای خرید کالاهای مورد نیاز خود بیشتر به خرید کالا های خارجی رغبت دارند ودلیل این علاقه مندی معروف بودن برند کالا و کیفیت خوب آن می دانند در حالی که همین کالا مشابه داخلی دارد که با کالای خارجی از نظر کیفیت برابری می کند وعلاوه برآن از قیمت مناسبی برخوردار است.
عادت شدن یک فرهنگ غلط
از اول که چشم باز کرده ایم، گفته اند که کالای خارجی بهتر از نوع ایرانی آن است و از همین رو، تا چشم کار می کند انواع لوازم لوکس و ضروری خارجی در گوشه گوشه خانه هایمان جا خوش کرده، در حالی که محصولات ایرانی منتظر نگاه و عنایت هموطنان هستند تا بلکه خریداری شوند و منفعتی به جیب یک ایرانی برود.
وقتی سراغ تک تک مشتریان پاساژهای لوازم خانگی می روی و در مواجهه با آنان متوجه میل به خرید کالای خارجی از سوی هموطنان می شوی، احساس بدی به تو دست می دهد! فکر می کنی که “مگر عیب و ایراد کالای ایرانی چیست که همگان مشابه خارجی آن را می پسندند و بی اعتنا از کنار محصولات داخلی گذر می کنند!”
تبلیغ نکردن کالاهای خارجی
به نظر میرسد که باید بر تبلیغات کالاهای خارجی که بی هیچ مانعی این روزها در انواع رسانهها به چشم میخورد نظارت جدی صورت بگیرد. علاوه بر این باید نگاه مخاطب ایرانی چه تولید کننده و چه مصرف کننده، به این که اگر کالای تولید داخل ما تحت نظارت فلان شرکت خارجی باشد کیفیت بهتری دارد نیز تغییر یابد. رواج چنینی تبلیغاتی در عرصه رسانهها با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگ و فریضه شدن مصرف تولیدات داخلی کاملا مغایرت دارد و اعتماد مخاطب را به کیفیت تولیدات داخلی خدشه دار خواهد کرد.
تبلیغ برتری کالای خارجی امری ریشه دار در میان مردم است که از دوره گذشته ریشه میگیرد. باید اذهان را نسبت به فاصله این تبلیغات تا واقعیت هوشیار کرد. بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی و داشتن تنوع و ضمانت عملی در کالاها همه از مواردی است که از رغبت مردم به کالاهای خارجی خواهد کاست.
کالای داخلی چگونه با کالای خارجی برابری می کند
به نظر می رسد آنچه در زمینه عرضه مشترک کالاهای ایرانی و برندهای خارجی مورد غفلت واقع شده، رقابت نامساوی و نابرابری در شرایط این عرضه و نبود امکانات یکسان است؛ این موضوع قطعا بر انتخاب مشتری و خرید او تاثیرگذار خواهد بود. یکی از این نابرابری ها، اجرای تبلیغات وسیع برای پوشاک ترک و در مقابل ضعف تبلیغاتی برای کالاهای ایرانی است و کمبود زمینه و همکاری های لازم برای حمایت از فعالین صنعت نساجی در امر اطلاع رسانی و تبلیغات از مواردی است که پوشاک ایرانی را در مقابل پوشاک ترک مغلوب می کند.
مساله دیگر مناسب بودن یا نبودن اجرای این طرح به لحاظ زمانی است، به این معنی که تا وقتی کالای ایرانی به سطح کیفیتی حداقل شبیه برندهای خارجی نرسیده است، اقدام به برگزاری عرضه مشترک محصولات اقدامی غلط است، چرا که حق انتخاب را از مشتری گرفته و او را لاجرم به سمت انتخاب و خرید برند خارجی مذکور سوق می دهد، البته بنا به کیفیت و قیمت آن.
از آنجایی که به جهت تشویق در راستای افزایش کیفیت کالاهای وارداتی، با اعمال تخفیف در تعرفه این کالاها روبه رو هستیم، لذا محصول خارجی به لحاظ قیمتی هم برای تقاضاکننده محصول به صرفهتر است و این محصول در مقابل قیمت تمام شده کالای ایرانی در وضعیت موجود اقتصاد کشور قدرت رقابت بالایی پیدا می کند و محصول داخلی را در این زمینه هم پشت سر می گذارد.
تبلیغ کالای خارجی توسط فروشندگان
حال یک خریدار لوازم خانگی در گفت وگو با خبر نگار اروم نیوز در این زمینه اظهار کرد:من به عنوان خریدار زمانی که به یکی از فروشگاه های لوازم خانگی مراجعه میکنم به دلیل تبلیغی که فروشنده از کالاهای برند خارجی دارد بیشتر ترغیب به خرید کالاهای خارجی میشوم تا خرید کالاهای داخلی .
وی افزود :از طرفی نیز به دلیل اینکه جامعه ما امروزه رو به سمت تجمل گرایی و چشم وهم چشمی سوق پیدا کرده ترجیح می دهم من هم به دلیل اینکه فاصله زیادی با با دوستان و خویشاوندان خود نداشته باشم از کالاهای با برند خارجی استفاده نمایم.
خریدار دیگری نیز در این زمینه به خبر نگار اروم نیوز گفت:کالا های خارجی به دلیل جا دار بودن و شکل ظاهری زیبا و تنوع رنگ رغبت خرید را در خریداران تا حد زیادی بالا می برد.
حال با این تفاسیر تولید کنندگان ما تلاش بیشتری در تولید کالاهای ایرانی داشته باشند تا این کالاها بتوانند با برند خارجی برابری کنند و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کنند، با این دیدگاه مسئولین باید به دنبال راهکاری باشند تا بتوانند برند ایرانی را نیز مطرح کنند.
مهندسی فرهنگی مصرف
زمانی میتوانیم به توسعه پایدار برسیم که روند تولید و مصرف در کشورمان را به بهترین شکل ممکن هدایت، نظارت و مدیریت کنیم. در مهندسی فرهنگی باید این مسأله را به درستی تشریح و تبیین کنیم که جامعه درعین حالی که باید در رفاه باشد، در همان حال تفکر و نگرش تولیدی هم داشته باشد .و در عین ورود کالایی که در داخل تولید نمیشود صادرات را هم باید تنظیم کرد و از ورود کالای مشابه به کشور اجتناب ورزید. داد و ستد نیازمند مدیریت است اگرچه باید اعتراف کرد که در بخش واردات کالا به کشورمان از مدیریت و نظارت قوی و خوبی برخوردار نیستیم.
انتهای پیام/