به گزارش اروم نیوز فرصت رقابت بر سر صندوقهای رأی مجلس شورای اسلامی یکی از عرصههایی است که نامزدها برای پیروزی در آن از شیوههای مختلف تبلیغاتی استفاه میکنند.
یکی از مهمترین شیوهها که متاسفانه در چند دوره انتخابات نمایندگی مجلس گذشته بروز و نمود بیشتری داشته طرح مسائل قومگرایانه از سوی برخی از نامزدها و کاندیداها در شهرهایی با حساسیت ضمنی است.
مانوردهی روی موضوعاتی که به نوعی نشات گرفته از احساسات قومی است یا پوشیدن لباس های محلی در مراسمات و برنامه های تلویزیونی در ماههای نزدیک به انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی که اخیراً نیز ا طرف برخی نمایندگان جنوب آذربایجان غربی مشاهده شد نوعی بهره گیری از احساسات قومی است که از سوی بعضی از نمایندگان کنونی مجلس و کاندیداهای احتمالی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در اینگونه اقدامات خواستههای قومی نه به عنوان نیاز و خواست واقعی جوامع بلکه ابزاری برای کسب قدرت از سوی نخبگان محلی است.
براساس نظریات مربوط به قوم گرایی در واقع خواستههای قومی پیش از آنکه مطالبه توده مردم باشد در برنامهها و راهبردهای نخبگان قومگرا تعریف میشود. آنان کسانی هستند که تصور میکنند از طریق سیاستورزی با تاکید بر مطالبات غیرواقعی قومی ممکن است بتوانند آرای مردم را جلب کنند.
بهره گیری از احساسات قومی منجر به کسب آرا نمی شود
به نظر میرسد نامزدهایی که از رویکرد قومگرایانه سوءاستفاده میکنند اغلب از نخبگان غیرمقبول و احساسی هستند که از در دسترسترین عامل تحریک یعنی مسائل قومی استفاده کردهاند.
تجربه انتخاباتهای پی درپی نشان داده است تعداد زیادی از نامزدهایی که بر مسائل قومی تاکید دارند نتوانستهاند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نمره قبولی از مردم بگیرند که این خود نشانگر سطح بالایی از آگاهی اجتماعی ـ سیاسی در مردم است.
بیشتر این نامزدها در شمارش آرا در قسمت آخر جدول قرار میگیرند. از سوی دیگر اندک نمایندگانی هم که با تاکید بر چنین رویکردی اغلب در مجلس مسائلی را بیان میکنند یا اصولا با طرح همین مطالبات وارد مجلس شدهاند، هرگز نتوانستهاند به دلایل مختلف حقوقی به وعدههای فراقانونی مطرح شده جامه عمل بپوشانند.
از آنجا که استفاده کنندگان از احساسات قومی معمولاً در دوره های نزدیک به انتخابات سعی می کنند وارد مقوله های قومی شده و از آداب و رسوم قومی بهره می گیرند با تیزبینی مردم انسانهای سواستفاده گر و منفعت طلب نام می گیرند و ممکن است همین موارد باعث دفع آرا و دور شدن مردم از آنها شود.
از سوی دیگر سطح آگاهی و شعور مردم در مناطقی که دارای تنوع قومی هستند نشان میدهد که مردم این مناطق بلافاصله متوجه اهداف تبلیغی مروجان احساسات قومی در زمان انتخابات شده و با تشریح توانایی ها و محدوده اختیارات نمایندگان مجلس رای منفی به شعارها و تبلیغات اینگونه افراد می دهند.
اینگونه کاندیداها بدانند با انداختن عکسهایی با رنگ و بویی قومیتی و طرح شعارهای تفرقه افکنانه قومیتی در محافل خودشان و ستادهای تبلیغاتی نمی توانند دیگر بر سر این مردم آگاه و با بصیرت کلاه بگذارند.
پیام صدیقی پور
انتهای پیام/