به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ نقش حیاتی بزرگراهها و مسیرهای مواصلاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی مناطق مختلف بر کسی پوشیده نیست.
با این حال توسعه منطقهای از طریق شبکه بزرگراهی در ایران، بهویژه در استانهای شمالغرب، هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
اگرچه در سالهای اخیر اقداماتی در زمینه توسعه شبکه بزرگراهی در این استانها آغاز شده، اما این پروژهها هنوز نتوانستهاند بهطور کامل به نتیجه برسند و تاثیر چشمگیری در تحول منطقه داشته باشند.
جادهها بهعنوان شریانهای حیاتی، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی را به هم پیوند میزنند، بررسی دقیق وضعیت این مسیرها، فرصتها و چالشهای پیشرو را آشکار میکند و نیازمند برنامهریزی جامع و نگاهی دقیق است.
مسیرهای مواصلاتی استانهای شمالغرب، بهویژه زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل نقش بیبدیلی در تسهیل ارتباطات و رونق اقتصادی این مناطق ایفا میکنند.
از اینرو، بهبود کیفیت آسفالت و وضعیت مطلوب جادهها و بزرگراههای این استانها، امری حیاتی و نیازمند توجه ویژه است.
هرگونه نقص و کاستی در زیرساختهای این جادهها، علاوه بر ایجاد نارضایتی در میان رانندگان و افزایش استهلاک خودروها و افزایش هزینههای حمل و نقل، میتواند مانعی جدی بر سر راه توسعه و پیشرفت استانهای مذکور باشد.
با این مقدمه به بررسی وضعیت آزادراهها و مسیرهای مواصلاتی در پنج استان، زنجان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی پرداختیم.
لزوم ورود دادستانی زنجان برای رسیدگی به وضعیت آزادراهها
یکی از رانندگان زنجانی گفت: وضعیت نامناسب آزادراههای استان زنجان، بهویژه مسیرهای زنجان – تبریز و زنجان – قزوین، به دلیل کیفیت پایین آسفالت و خرابیهای متعدد، به دغدغهای جدی برای رانندگان و مسافران تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: آزادراه زنجان – تبریز به شدت نیازمند بهسازی، مرمت و روکش آسفالت است.
این راننده با تاکید بر اینکه خرابیهای متعدد در این مسیر، رانندگی را دشوار و خطرناک کرده و نارضایتی گستردهای را در بین رانندگان بهوجود آورده است، بیان کرد: با توجه به اهمیت این آزادراه بهعنوان یک مسیر ترانزیتی و شاهراه حیاتی کشور، انتظار میرود مسئولان با اقدام فوری، شرایط را برای تردد ایمن و راحت فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه آزادراه زنجان – قزوین نیز با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم میکند، تصریح کرد: نبود روشنایی کافی در شب، خرابی مسیر و وجود چاله، از جمله عواملی هستند که باعث افزایش تصادفات در این محور شدهاند.
رانندگان از خسارات وارده به خودروهایشان در اثر تردد در این جادهها گلایه کرده و خواستار رسیدگی فوری مسئولان به این وضعیت شدهاند.
البته ناگفته نماند دادستان زنجان یکم اردیبهشت ماه جاری برای اصلاح فوری وضعیت آزادراه زنجان – تبریز هشدار داده و بیان کرده است پیگیری این موضوع مهم از اولویتهای دادستانی به عنوان مدعیالعموم است.
احداث یک کیلومتر آزادراه ۱۰ میلیارد اعتبار میخواهد
بهمن بیات، رئیس اداره نگهداری راههای ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان گفت: شبکه راههای کشور شامل راههای روستایی، فرعی، اصلی و آزادراهی است که هر کدام به دلیل تفاوت در ساختار و میزان تردد، نیازمند هزینههای متفاوتی برای ترمیم و نگهداری رویه آسفالت هستند.
وی با تاکید بر اینکه قیمت هر تن آسفالت بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال متغیر است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، برای بهسازی هر کیلومتر از راههای روستایی حدود ۲ میلیارد تومان، راههای فرعی ۳ میلیارد تومان، راههای اصلی ۴ میلیارد تومان و این عدد در آزادراهها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
این مقام مسئول ادامه داد: در صورت نیاز به بهسازی اساسی، این هزینهها بهطور چشمگیری افزایش پیدا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، بهسازی آزادراه زنجان – قزوین در دست اقدام است، بیان کرد: برآورد اولیه هزینهها برای این پروژه حدود یک هزار میلیارد تومان است.
رسیدگی به آزادراه زنجان – تبریز در حد چاله پرکنی است
بیات اظهار داشت: در مورد آزادراه زنجان – تبریز، به دلیل عدم انتقال مالکیت آن از وزارت اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی، برنامههای بهسازی گستردهای وجود ندارد و اقدامات تنها به چاله پرکنی و تعمیرات جزئی محدود میشود.
نارضایتی رانندگان از وضعیت آسفالت آزادراه زنجان – تبریز
مهدی میناخانی، رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جادهای پلیس راه زنجان با اشاره به نقش وضعیت جادهها در تصادفات، اعلام کرد: زنجان نقاط حادثهخیز متعددی دارد که نیازمند بهسازی هستند.
وی آزادراه زنجان – تبریز را به دلیل وضعیت نامناسب آسفالت، محور پرتردد و مشکلساز خواند که نارضایتی رانندگان را به همراه داشته است.
این مقام مسئول به ناکافی بودن روشنایی در آزادراهها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش روشنایی میتواند به کاهش حوادث کمک کند.
وی با بیان اینکه زنجان یک مسیر ارتباطی مهم است، اظهار داشت که بهسازی جادهها، بهبود آسفالت و افزایش روشنایی میتواند ایمنی جادهها را افزایش دهد و از تصادفات بکاهد.
انعقاد قرارداد ۶۰۰ میلیاردی بهسازی آزادراه قزوین – زنجان
به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ علیرضا معیریپور، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین، از قرارداد ۶۰۰ میلیارد تومانی برای روکش آسفالت ۸۰ کیلومتر از آزادراه قزوین - زنجان خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه شامل دو قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی است، بیان کرد: بهسازی روکش آسفالت این مسیر را هدف قرار داده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین تصریح کرد: همچنین، سه کیلومتر روشنایی در منطقه مهگیر ضیاءآباد نصب شده و نصب روشنایی در پارکینگهای مسیر در برنامه قرار دارد.
وی با اشاره به عدم توجیه اقتصادی روشنایی طولی در آزادراهها به دلیل محدودیتهای انرژی، تاکید کرد: روشنایی نقطهای در مناطق پرخطر اولویت دارد.
معیریپور اظهار داشت: هزینه بهسازی هر کیلومتر جاده ۴ میلیارد تومان (و در مناطق کوهستانی ۷ تا ۸ میلیارد تومان) برآورد شده است.
وی با تاکید بر اینکه قرارداد بهسازی از خرداد یا اوایل تابستان آغاز میشود، یادآور شد: از ۱۵ نقطه حادثهخیز استان قزوین، ۱۴ نقطه به جز دو نقطه در آزادراه قزوین - زنجان، برطرف شدهاند و پیشبینی میشود این دو نقطه نیز قبل از تابستان اصلاح شوند.
حین تردد در آزادراه قزوین - زنجان امنیت جانی نداریم
سید جلال موسوی، رئیس اتحادیه صنف کامیونداران استان قزوین با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار راننده ماشین سنگین در قزوین فعالیت دارند، اظهار کرد: مهمترین دغدغه رانندگان در آزاداره قزوین - زنجان مربوط به زیرساخت آن است که برای جان و مالشان خطرآفرین شده است.
وی افزود: عوارضی این آزادراه چند برابر شده است و این در حالی است که وقتی ما میخواستیم ۲۵ درصد به هزینه بار اضافه کنیم، بسیاری از نهادها ما را تحت فشار گذاشتند؛ و حالا جای سئوال دارد که چطور مجوز افزایش چند صد برابری عوارض آزادراه صادر میشود اما هیچ رسیدگی و بهبودی در وضعیت جاده به چشم نمیخورد؟
این مقام مسئول بیان کرد: قریب به ۲۰ سال است که به آزادراه قزوین - زنجان رسیدگی نشده و هر بار هم مسئولان قولهایی میدهند اما هیچگاه به نحو مطلوب عملیاتی نشده است.
وی با بیان اینکه ما انتظار نداریم که متناسب با استانداردهای جهانی و کشورهای پیشرفته، به جاده رسیدگی شود، گفت: اما حداقل برای حفظ امنیت جانی مردم که سرمایه انسانی و مولفه قدرت و اقتصاد این کشور هستند به این مسیر رسیدگی شود و نقاط حادثهساز آن برطرف شود تا مردم با آرامش خاطر از این امکانات که با مالیاتهای آنها تامین شده، استفاده کنند.
موسوی تصریح کرد: استاندارد نبودن آزادراه قزوین – زنجان، آسیب جدی به خودروها میزند و بهویژه سبب متضرر شدن رانندگان ماشین سنگین که معیشت خود را از این راه به دست میآورند، شده است.
بزرگراههای استان اردبیل در مسیر توسعه یا توقف؟
به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل، از برنامههای توسعه راههای مواصلاتی استان خبر داد.
وی با اشاره به نیاز استان به ۸۲۳ کیلومتر بزرگراه، گفت: ۲۳ مجوز ماده برای بخشی از این پروژهها و آغاز عملیات اجرایی صادر شده است که محورهای پارسآباد به مشکینشهر، اردبیل به سرچم و اردبیل به آستارا در اولویت قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل از تخصیص بیسابقه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مالی اسلامی و حمایت مسئولان استانی در سال گذشته خبر داد که موجب سرعتگرفتن روند پروژهها شد.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه در استان به بهرهبرداری رسیده و امسال نیز حدود ۸۰ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده خواهد شد.
حیدری با بیان اینکه برای تکمیل این پروژهها به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تأکید کرد: استان اردبیل در زمینه توسعه بزرگراهی نسبت به استانهای همجوار عقبماندگی دارد که باید جبران شود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل تمامی ۸۲۳ کیلومتر بزرگراه استان، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، عنوان کرد: بودجه بزرگراهی امسال نسبت به سال قبل ۲/۵ برابر افزایش داشته است.
شتاب در ساخت بزرگراهها همراه با استانداردهای ایمنی
اکبر نظری، کارشناس، با اشاره به وضعیت بزرگراههای اردبیل، بیان کرد: استان در مسیر توسعه با موانعی مواجه است.
به گفته وی، پروژههای موجود غالباً تکمیل نشدهاند و سرعت پیشرفت نسبت به دیگر استانها کمتر است.
این کارشناس، نبود هماهنگی، مسائل زیستمحیطی و کمبود منابع مالی را از جمله مشکلات اصلی برشمرد و تاکید کرد: اولویتبندی و استفاده از فناوریهای نوین ضروری است.
وی معتقد است شتاب در ساخت بزرگراهها باید همراه با استانداردهای ایمنی باشد.
این کارشناس، توسعه بزرگراهها را عاملی برای رونق گردشگری استان اردبیل دانست و افزود: تحقق این امر مستلزم برنامهریزی دقیق، تأمین منابع مالی و همکاری نهادهای مسئول است.
نظری با تأکید بر لزوم توجه جدی به این حوزه و قرار دادن آن در اولویت برنامههای توسعهای، خواستار اراده مستمر و سیاستگذاری واقعبینانه برای رسیدن به وضعیت مطلوب حوزه بزرگراهی استان شد.
مشکل ایمنی بزرگراه ارومیه – تبریز
به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، پیمان آرامون، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، مشکلات اجرایی پروژه آزادراه ارومیه – تبریز را مورد تاکید قرار داد.
وی اظهار داشت: این پروژه به جای آزادراه، به صورت بزرگراهی اجرا شده و مشکلاتی در ایمنی ایجاد کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ابراز کرد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان، تصمیماتی برای رفع این مشکلات اتخاذ شد، از جمله تعویض برخی قسمتها و احداث تقاطعهای غیرهمسطح.
وی با بیان اینکه دو قطعه از این پروژه به طول ۴۰ کیلومتر در آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفته، افزود: در این قسمتها تغییراتی اعمال و سه تقاطع غیرهمسطح احداث میشود.
آرامون همچنین از تلاش برای افتتاح جاده میاندوآب – سرچم در هفته دولت سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: هشت کیلومتر از این جاده باقی مانده که زیرسازی آن در حال انجام است.
یکی از رانندگان کامیون با اشاره به اهمیت جاده میاندوآب – سرچم، اظهار داشت: این جاده مسیر کلیدی حمل و نقل کالا بین آذربایجان غربی و سایر استانهاست، اما هنوز تکمیل نشده است.
وی افزود: این تأخیرها رانندگان را مجبور به استفاده از مسیرهای جایگزین، طولانیتر و پرخطرتر میکند.
این راننده کامیون با بیان اینکه عدم تکمیل بخشهای باقیمانده جاده مشکلساز است، افزود: برخی قسمتها هنوز آسفالت نشدهاند و در شرایط نامساعد جوی، عبور از این مسیر دشوار میشود.
وی با بیان نبود زیرساختهای مناسب نیز باعث افزایش تصادفات شده است، تاکید کرد: افتتاح این جاده، علاوه بر افزایش ایمنی، هزینههای حمل و نقل را کاهش داده و به رونق اقتصادی منطقه کمک میکند.
نارضایتی عمومی از وضعیت نامناسب آسفالت آزادرراه زنجان – تبریز
به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «آناج»؛ علی جعفریآذر، نماینده آذربایجان شرقی به وضعیت نامناسب آزادراه تبریز – زنجان واکنش نشان داد و در نامهای به مدیرعامل بانک ملی، خواستار تسریع در روکش آسفالت این مسیر شد.
وی با اشاره به نارضایتی عمومی از وضعیت نامناسب آسفالت و تصادفات مکرر، گفت: این نامه در تاریخ ۱۴۰۴/۲/۱۰ و با استناد به مصوبه هیأت وزیران (شماره ۶۵۵۵۷۶۵۶۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳) و ابلاغیه کمیسیون عمران مجلس، شرکت احداث آزادراه تبریز – زنجان (وابسته به بانک ملی) را مکلف به آغاز فوری عملیات اجرایی میکند.
نماینده آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نمایندگان در نامه خود، بانک ملی را به عنوان سهامدار اصلی، مسئول وضعیت موجود دانسته و تاکید کردند.
وی با تاکید بر اینکه بیش از هشت ماه از مصوبه دولت و ۴۵ روز از ابلاغیه مجلس گذشته است، عنوان کرد: آنها شرکت احداث آزادراه را موظف به امضای الحاقیه با شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و سازمان راهداری برای آغاز عملیات بهسازی کردند.
وزیر راه و شهرسازی را به مجلس فرا میخوانیم
جعفری یادآورر شد: نمایندگان هشدار دادند که در صورت عدم اقدام سریع، وزیر راه و شهرسازی را به مجلس فرا خواهند خواند.
تبدیل آزادراه تبریز – زنجان به یکی از بحرانیترین مسیرهای بینشهری
وحید یوسفزاده از کارشناسان حوزه راهسازی گفت: آزادراه تبریز – زنجان، نماد توسعه سابق شمالغرب کشور، اکنون به یکی از بحرانیترین مسیرهای بین شهری تبدیل شده است.
وی با اشاره به دخالت نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی و قوهقضائیه و تخصیص اعتبارات ملی، از ایجاد روزنه امیدی برای بازسازی آن خبر داد.
این کارشناس حوزه راهسازی بر نظارت دقیق و سریع بر اجرای پروژه، جلوگیری از تاخیر مجدد پیمانکاران با ضمانتنامه اجرایی، ارائه گزارشهای منظم پیشرفت به افکار عمومی و ایجاد سازوکار پاسخگویی شفاف توسط بانک ملی و شرکت بهرهبردار تاکید کرد.
وی معتقد است اصلاح این مسیر با جدیت و شفافیت، ضمن احیاء اعتبار مدیریت زیرساختی کشور، جان صدها نفر را از خطرات مرگبار نجات میدهد.
یوسفزاده تصریح کرد: اهمیت سرعت عمل و شفافیت در این پروژه حیاتی برای حفظ جان شهروندان و بهبود زیرساختهای حمل و نقل کشور غیرقابل انکار است.
توسعه نامتوازن شبکه بزرگراهی در شمالغرب ایران، علیرغم اهمیت حیاتی آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، مانع پیشرفت این منطقه شده است.
وضعیت نامناسب آزادراهها در استانهای زنجان، قزوین، اردبیل و آذربایجان غربی، علاوه بر افزایش هزینهها و نارضایتی مردم، مانع توسعه منطقه شده است. بنابراین بررسی وضعیت آزادراهها در پنج استان شمالغرب کشور نشان میدهد بهبود زیرساختهای جادهای این منطقه، بسیار ضروری و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
انتهای خبر/