تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024
اروم‌نیوز گزارش می‌دهد؛

روزهای بدون کیف و کتاب کابوس دانش‌آموزان کم‌بضاعت

  • کد خبر : 27428
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۰۵
روزهای بدون کیف و کتاب کابوس دانش‌آموزان کم‌بضاعت
طرح روزهای بدون کیف و کتاب در حال تبدیل‌شدن به یک کابوس برای والدین و دانش‌آموزان کم‌بضاعت بوده و در برخی مدارس، به‌جای ایجاد فضایی برای تحریک خلاقی، به دلیل تجملات‌گرایی برخی خانواده‌ها تبدیل به مسابقه اشراف‌گرایانه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم‌نیوز»، در نظام آموزشی کشور، طرحی به نام «روزهای بدون کیف و کتاب» در حال اجرا است که هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود.

این طرح باهدف تقویت مهارت‌های خلاقانه، تحرک، تعامل و همکاری دانش‌آموزان در فضای متفاوت از آموزش مطالب تئوری، علمی و تخصصی اجرا می‌شود.

روزهای بدون کیف و کتاب در مدارس ایران مزایای متعددی دارد و این روزها فرصتی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا مهارت‌های خلاقانه و تحرک خود را تقویت کنند.

همچنین، دانش‌آموزان در این روزها فرصت می‌یابند تا مهارت‌های اجتماعی خود را که شامل احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، همدلی و مسالمت‌جویی می‌شود را تجربه کنند.

با توجه به اینکه روزهای بدون کیف و کتاب در مدارس ایران مزایای متعددی دارد، اما باز هم برخی از والدین و دانش‌آموزان با این طرح مشکل دارند.

برخی از والدین می‌گویند که این طرح باعث می‌شود که فرزندانشان در مدرسه با دیگر دانش‌آموزان مقایسه شوند و این می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در بین دانش‌آموزان شود.

بنابراین، این طرح در حال تبدیل‌شدن به یک کابوس برای والدین و دانش‌آموزان کم‌بضاعت بوده و در برخی مدارس، به‌جای ایجاد فضایی برای تحریک خلاقیت و زمینه‌سازی برای تعامل و همکاری دانش‌آموزان با یکدیگر، به دلیل تجملات‌گرایی برخی خانواده‌ها تبدیل به مسابقه‌ای اشراف‌گرایانه شده است.

ایجاد فشار مالی بر روی خانواده‌ با اجرای طرح روزهای بدون کیف و کتاب

برخی دیگر از والدین نیز می‌گویند که این طرح باعث می‌شود که فرزندانشان برای رقابت با دیگر دانش‌آموزان، اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت و صبحانه‌های لوکس بخرند.

این می‌تواند باعث ایجاد فشار مالی بر روی خانواده‌ها شود، به‌خصوص در این شرایط اقتصادی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند.

اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب فرصتی برای بازی و تفریح

بااین‌حال، برخی از والدین نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و می‌گویند که این طرح باعث می‌شود که فرزندانشان فرصت بیشتری برای بازی و تفریح داشته باشند و از یادگیری لذت ببرند.

آنها معتقدند که این طرح باعث می‌شود که فرزندانشان بتوانند مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند و با دیگر دانش‌آموزان بهتر ارتباط برقرار کنند.

در نهایت، می‌توان گفت که روزهای بدون کیف و کتاب طرح خوبی است که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند و از یادگیری لذت ببرند، اما باید بادقت بیشتری بر روی جزئیات اجرای این طرح کار شود تا از ایجاد فشار روانی و مالی بر روی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان جلوگیری شود.

اگر این موضوعات مدنظر قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که روزهای بدون کیف و کتاب به یکی از بهترین برنامه‌های آموزشی در مدارس ایران تبدیل شود.

سرافکندگی برخی دانش‌آموزان در طرح روزهای بدون کیف و کتاب

خدیجه معروفی یکی از هم‌استانی‌ها، در این باره به خبرنگار اروم‌نیوز گفت: یک روز پر از شادی و نشاط با اجرای «طرح یک روز بدون کیف» در مدارس ابتدایی آموزش و پرورش استان رقم خورده است روزی که دانش‌آموزان باید با اسباب‌بازی و صبحانه در مدرسه حاضر شوند.

وی تصریح کرد: اکثر دانش‌آموزان با صبحانه و اسباب‌بازی‌های لاکچری در مدرسه حاضر می‌شوند و دانش‌آموزانی که خانواده آنها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست سرافکنده می‌شوند.

این شهروند عنوان کرد: بعد از خانواده، مدرسه مهم‌ترین جامعه‌ای است که دانش‌آموزان بیشترین زمان را در آنجا می‌گذرانند، پس شرایط مدرسه باید با روند رشد جسمانی و روانی دانش‌آموزان همسو باشد و در مدرسه، جنبش و تحرک و تعامل با محیط برای بچه‌ها فراهم شود اما آوردن صبحانه آنچنانی و اسبا‌بازی‌های لاکچری کابوسی برای برخی از دانش‌آموزان شده است.

نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/


لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=27428
  • نویسنده : نجیبه معصومی سرای

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.