تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

رسانه‌ها صداقت و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند

  • کد خبر : 61913
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
رسانه‌ها صداقت و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها باید در پوشش اخبار انتخابات، بی‌طرفی، دقت، صداقت و شفافیت را مدنظر قرار دهند و از هرگونه سوگیری و جانبداری آشکار پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز؛ علیرضا نوروزی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که رسانه‌ها نباید اقدام به انتشار اکاذیب، شایعات و اطلاعات نادرست کنند، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و کامل درباره فرایند و جزئیات برگزاری انتخابات ایفا کنند. از سوی دیگر، ترویج فرهنگ مشارکت و اهمیت حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی نیز باید از اولویت‌های رسانه‌ها باشد.

وی ادامه داد: ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مستند درباره نامزدها و برنامه‌هایشان می‌تواند در تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت بیشتر موثر باشد همچنین پرداختن به فعالیت‌های دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید و ادامه راه ایشان از انتظارات ما در زمینه فراهم‌آوری مشارکت حداکثری است.

نوروزی به عوامل موثر بر موفقیت رسانه‌ها در پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل، آمادگی کامل رسانه‌ها از نظر امکانات فنی، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است. همچنین تدوین راهبردها و خط‌مشی‌های رسانه‌ای مناسب برای پوشش حرفه‌ای و جامع انتخابات ضروری است.

وی افزود: دسترسی آزاد و بدون تبعیض رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار مرتبط با روند برگزاری انتخابات نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد: بزرگترین عامل، اراده رسانه بر انجام وظایف ذاتی خود در امر اطلاع‌رسانی است. استقلال عملکرد رسانه‌ها از جریانات سیاسی و اقتصادی خاص می‌تواند در ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه تاثیرگذار باشد.

این مقام مسئول در ادامه به تشریح نقشه راه و برنامه‌ی عملیاتی فرهنگ و ارشاد پیرامون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و توضیح داد: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای هماهنگی و تسهیل فرایند پوشش خبری رسانه‌ها با نهادهای متولی برگزاری انتخابات همکاری نزدیک دارد. همچنین، این وزارتخانه برنامه‌ها و نشست‌های مناسبی برای آگاهی خبرنگاران و عوامل رسانه‌ای در حوزه ویژه پوشش انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند.

وی افزود: از دیگر وظایف عملیاتی مهم، نظارت دقیق بر عملکرد رسانه‌ها در چارچوب قوانین و مقررات انتخاباتی و رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.

نوروزی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد همکاری نزدیکی با موسسات فرهنگی و هنری دارد که برای تهیه محتواهای فرهنگی، آموزشی و ترویجی مرتبط با اهمیت مشارکت در انتخابات برای آحاد جامعه، برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ارتباط و ترغیب شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری برای ورود به امر انتخابات و افزایش مشارکت از طریق این عزیزان مورد اهتمام این اداره کل است.

وی سپس به ظرفیت رسانه‌ای آذربایجان غربی و نقش‌آفرینی آن‌ها در برگزاری شکوهمند انتخابات اشاره و تصریح کرد: آذربایجان غربی از ظرفیت قابل توجهی در حوزه رسانه‌ای برخوردار است وجود رسانه‌های متنوع اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیمای استانی و شهرستانی و بخصوص رسانه‌های تاثیرگذار، یکی از نکات مثبت است. ظرفیت تولید محتوا به زبان‌های ترکی و کردی در این استان می‌تواند به جذب و مشارکت بیشتر مخاطبان بومی کمک کند.

نوروزی با اشاره به دارا بودن خبرنگاران و عوامل رسانه‌ای با تجربه در پوشش انتخابات بیان کرد: این امر می‌تواند یک نقطه قوت برای آذربایجان غربی محسوب شود در عین حال، هماهنگی لازم بین رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات در سطح استان برای موفقیت در پوشش خبری حائز اهمیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تشریح مهم‌ترین مسائل و چالش‌های رسانه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت شایعات، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست است که می‌تواند بر فضای انتخابات تاثیرگذار باشد.

وی مقابله با جریانات تروریستی و امنیتی که ممکن است از طریق ابزارهای رسانه‌ای تلاش کنند تا انتخابات را بی‌اعتبار جلوه دهند را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی رسانه‌ها عنوان کرد.

نوروزی اذعان کرد: رعایت اصل بی‌طرفی برای رسانه‌هایی که به نوعی در انتخابات قرار می‌گیرند و تحت تاثیر جریانات سیاسی خاص هستند نیز کار را برایشان دشوار می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=61913

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.