• امروز : سه شنبه - ۴ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Tuesday - 26 August - 2025

جوانان غیر از تحصیل چه نیازهای دیگری دارند؟

  • کد خبر : 166505
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰:۰۰

آنچه نظام آموزشی کشور در حال حاضر پیگیری میکند ، رشد حافظه دانش آموزان است و قدرت بالندگی ذهن و اندیشه را بارور نمی کند. نسل جدید مجبور است اطلاعات نسل قدیم را حفظ و بدون اندک دخل و تصرف به نسل بعدی تحویل دهد. به گزارش اروم نیوز به نقل از آذرنــگاه ، شاید […]

آنچه نظام آموزشی کشور در حال حاضر پیگیری میکند ، رشد حافظه دانش آموزان است و قدرت بالندگی ذهن و اندیشه را بارور نمی کند. نسل جدید مجبور است اطلاعات نسل قدیم را حفظ و بدون اندک دخل و تصرف به نسل بعدی تحویل دهد.

به گزارش اروم نیوز به نقل از آذرنــگاه ،

شاید اکثر کسانی که قصد اقامت طولانی مدت ، تحصیل یا مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکا را دارند و جهت اخذویزا ، به سفارتخانه های کشورهای مذکور مراجعه می کنند ، در جلسات مصاحبه با این سه سوال مواجه شوند:

۱- علاقه ورزشی تان چیست و در چه رشته ورزشی فعالیت دارید؟

۲- رشته هنری تان چیست و به کدام نوع موسیقی علاقه دارید؟

۳- با چند زبان خارجی آشنایید و به چه میزان تسلط دارید؟

در نگاه اول ، این سه سوال ، غریب و بی ربط به نظر می رسند ، اما با اندکی دقت می توان دریافت که هر یک از این سوالات برای سنجش بعدی از ابعاد وجودی انسان ، جهت زندگی در دنیای مدرن است . ورزش برای سلامتی جسم ، هنر برای سلامتی روح و زبان برای برقراری ارتباط مفید و سالم با جامعه جهانی ، ضرورتی انکار ناپذیر است .

در نوشته حاضر ، نگارنده بر آن است که اهمیت هر یک از سه موضوع ورزش ، موسیقی و آشنایی با زبان خارجی را مورد تحلیل قرار داده ، ضعف نظام آموزشی کشور را در پرورش و تربیت فرزندان جامعه ، برای نیل به مقاصد مذکور مورد نقد قرار دهد .

متاسفانه باید گفت:نظام آموزشی رسمی کشور اعم از مدارس و دانشگاهها ، اهمیت عمده را به آموزشهای تئوریک می دهند ، گویی غیر از انتقال معلومات نسل پیشین ، رسالت دیگری ندارند.در این صورت معلوم نیست با این روش تک بعدی که بر نظام آموزشی کشور حاکم است ، چگونه می توان انتظار پیشرفت و تکامل داشت؟ آیا با این شیوه ، می توان گفت که نسل جدید برای زندگی در دنیای فردا تربیت می شود؟ آیا مسوولان امر می توانند انتظار ابتکار و خلاقیت و خلق تفکرات جدید ، از نسل جوان را داشته باشند؟اگر واقعا چنین انتظاری هست ، پس چرا از پرورش تک بعدی فرزندان این ملت دست برنمی داریم؟ چرا نسل جدید را مجبور می کنیم محفوظات نسل قبلی را یاد بگیرند و آنرا بی کم و کاست به نسل بعدی تحویل دهند؟راستی ، کجا می رویم و رو به کدام آینده داریم؟

صاحبنظران اذعان دارند که انسان ، برای زندگی موفق ، نیازمند پرورش همه ابعاد وجودی خود است. ساختار وجودی انسان ترکیبی از سه بعدجسم ، اندیشه و روح است. لذا هرسه جنبه وجودی اش نیازمند پرورش و تربیت است.پرورش تک بعدی افراد ، خسارات جبران ناپذیری بر پیکر اجتماع وارد می کند.می توان گفت که سلامت جسم ، سلامت اندیشه و سلامت روح ، سه عنصر اساسی برای کمال انسان هستند. سلامت جسم از طریق ورزش ، تربیت بدنی و تغذیه اصولی به دست می آید. تربیت عقل و اندیشه نیزدر پرتو آموزشهای صحیح در خانه و مدرسه و دانشگاه حاصل می شود. به شرطی که قدرت تفکر در افراد رشد یابد.

آنچه نظام آموزشی کشور در حال حاضر پیگیری می کند ، رشد حافظه دانش آموزان است و قدرت بالندگی ذهن و اندیشه را بارور نمی کند. نسل جدید مجبور است اطلاعات نسل قدیم را حفظ کند و بدون اندک دخل و تصرف به نسل بعدی تحویل دهد. چون اگر غیر از این باشد در کنکور قبول نخواهد شد و اجازه حضور در محیط علمی و دانشگاهی را نخواهد داشت. گام بعدی تربیت روح است که نشاط زندگی از آن حاصل می شود و زندگی را مملو از شور و سرمستی می کند.

بدین منظور باید عواطف لطیف انسانی که امانتی الهی هستند رشد یافته و شکوفا شوند و سپس از طریق تقویت فضائل اخلاقی به مراحل کمال خود برسند. حس نوع دوستی و مهرورزی به بندگان خدا ، نیکوکاری ، احسان ، گذشت و فداکاری از جمله صفاتی هستند که اگر در وجود کسی راه یابند او را به شخصیتی رشد یافته و کامل تبدیل می کنند .

۱- ورزش ، اولین گام برای زندگی موفق

ورزش ، سلامت جسمانی و بهداشت تغذیه ، اولین گام در زندگی موفق است ، که بزرگان گفته اند: عقل سالم در بدن سالم است . انسان بیمار غیر از رنج و زحمتی که خود دچار آن است و علاوه بر هزینه هایی که برای درمان بیماری اش متحمل می شود ، عملا نیروی کار جامعه را نیز معطل می کند . آری ، جسم انسان به تغذیه صحیح ، بهداشت و ورزیدگی نیاز دارد.تغذیه بی رویه ، بدون رعایت بهداشت و تحرک جسمانی ، عاملی مضر برای سلامتی انسان است.

مدارس در ایران به دلیل گرفتاری در نظام آموزشی حافظه محور ، در خصوص ارائه اطلاعات کافی در مورد تغذیه صحیح ، رعایت اصول بهداشتی ، شناسایی و تقویت استعدادهای ورزشی دانش آموزان برنامه ای ندارند. ساعات ورزش معمولا به بطالت می گذرد و یا به جای آن دروس دیگر اجرا می شود. درنیمی از سال تحصیلی نیز به دلیل برودت هوا در مناطق سردسیری و یا به علت حرارت بیش از حد در مناطق کویری و گرمسیری و عدم سالن های کافی و امکانات ورزشی ، ساعات ورزش برگزار نمی شود . آنگاه انتظار داریم تیم های جوانان ، امید و ملی در میادین جهانی بدرخشند. از طرفی هزینه های هنگفتی برای حضور تیم های ملی در عرصه رقابتهای جهانی صرف می شود ولی نتایج آنگونه نیست که بتوان بدان امید بست. همچنین هزینه های زیادی در فصل نقل و انتقال بازیکنان فوتبال صرف می شود تا رضایت نسبی تماشاگران به دست آید ، غافل از اینکه این هزینه ها باید از دوره مدرسه شروع شود و در دانشگاه ادامه یابد تا جوانان کشور با سلامت و شادابی کامل ، مراحل رشد خود را طی کنند و در نتیجه بتوان دهها باشگاه برتر و هزاران نفر آماده ی حضور در تیم های ملی ومسابقات جهانی را شاهد بود. 

وظیفه نظام آموزشی کشور در امر ورزش

نظام آموزشی کشور باید از طریق ارائه آموزشهای لازم در جهت ضرورت حفظ و گسترش بهداشت عمومی ، زمینه سلامت نسل ها را تامین کرده و از طریق جدی گرفتن برنامه های ورزشی مدارس و دانشگاهها ، سلامت عمومی جامعه را تضمین کند. مدارس نباید از نقش کلیدی ورزش غافل باشند. به جای مجبور کردن دانش آموزان به حفظ متراژ و بلندی قله فلان کوه ، یا طول رودخانه می سی سی پی ، یا تاریخ تولد و وفات سلاطین و امپراطوران ، بهتر است هر روز دو ساعت از وقت آموزشی مدارس را به تربیت بدنی و شناخت علایق ورزشی دانش آموزان اختصاص دهند . حتما هر دانش آموز در یک یا دو رشته ورزشی تبحر لازم را به دست آورد تا در آینده بازیکنان تیم ملی در خاطرات خود نگویند که اولین بازی ها و مسابقات را از زمین های خاکی اطراف شهر شروع کردیم و به جای آن ، بگویند عضو تیم ورزشی در مدرسه محل تحصیلم بودم و زیر نظر مربی ورزشی مدرسه ام آموزش دیدم. قطعا اگر چنین اتفاقی بیفتد شاهد برخی بد اخلاقی ها در میادین ورزشی نخواهیم بود و محیط های ورزشی از سلامت کامل اخلاقی برخوردار خواهند شد و در نتیجه خانواده ها شامل پدر و مادر ، دختر و پسر در کنار هم برای تماشای مسابقات و تشویق تیم محبوبشان به میادین ورزشی خواهند آمد.

۲- هنر و خلق زیبائی ها ، دومین گام برای زندگی موفق

هنر را خلق زیبایی تعریف کرده اند. به عبارت دیگر روح آدمی در مواجهه با زیباییهای طبیعت که دفتر صنع حق تعالی است به درک مفهوم زیبایی نائل می شود و آنگاه که می خواهد به آفرینش مجدد زیبایی دست بزند ، هنر پدید می آید. پس هنرمند کسی است که بهره ای از شناخت زیبایی دارد و گرنه امکان خلق اثر هنری را نخواهد داشت . این هنر میتواند در قالب یک شعر زیبا ، یک متن مسجع ، یک قطعه ادبی ، یک تابلوی نقاشی ، عکسی از یک منظره ی طبیعی یا  تصویری از صورت و جمال معشوق باشد و گاه نیز به صورت یک مجسمه ، یک اثر معماری ، یک فیلمنامه یا نمایشنامه و بالاخره یک آهنگ زیبا و صوتی دلنشین ظاهر شود. موسیقی یکی از مظاهر و مصادیق هنر است که درآن وزن ، صدا وآهنگ ، تناسب و هماهنگی ، زیبایی و احساسهای لطیف انسانی به هم در می آمیزند و اثری ماندگار را خلق می کنند.

موسیقی ، تلطیف کننده روح انسان

موسیقی تلطیف کننده ی روح آدمی است.انسانها فطرتاً ازشنیدن آهنگ موزون ، نواهای روح نواز ، صداهای نشاط آفرین ، آواهای طرب انگیز و بطور کلی از نغمه هایی که به کمک تارهای صوتی از سازهای موسیقی یک نوازنده حاصل می شود یا صداهای دلنشینی که از تارهای صوتی حنجره یک خواننده صادر می شود ، لذت برده و از آن استقبال می کنند .

علاوه بر نیاز درونی انسان ، اصلی ترین الهام بخش او در گرایش به موسیقی ، پیام های موسیقیایی جهان آفرینش است که نشانه های آنرا در جای جای نظام هستی می توان به تماشا نشست.در صدای پرندگان ، در غرش ابرها ، در طوفان و امواج دریاها ، در وزش باد ، در بارش باران ، در خش‎خش برگهای پاییزی در زیر پای عابران این موسیقی ها را می توان شنید. آری ، زمزمه و ترنم بلبلان بر شاخسارها ، صدای پیچش باد در لابلای شاخ و برگ درختان ، صدای بالهای زنبور عسل بر روی گلبرگها ، چهچهه ی مستانه پرندگان در بهار دل انگیز و… همگی نمونه هایی از موسیقی واحد جهان و آهنگ تسبیح موجودات است. خداوند جهان آفرین اینهمه زیبایی و نظم را آفریده و آهنگ و موسیقی را به موجودات عالم بخشیده است. پس ، گوش جان لازم است تا در هماهنگی با آهنگ واحد هستی ، صدای تسبیح موجودات را بشنویم.

بالاتر از همه اینها ، نظماهنگ و موسیقی بی بدیل الفاظ قرآن است که بر پیامبر اسلام وحی شده است. علمای بلاغت از آن به عنوان یکی از وجوه اعجاز قرآن نام برده اند. چنانچه همین موسیقی الفاظ قرآن ، دلیل اصلی دلنشینی ، جذابیت و حسن تاثیر آیات آن در شنوندگان بوده است و در تاریخ نمونه های زیادی نقل شده است که خیلی از افراد با شنیدن آیات قرآن شیفته و مسحور آن می شدند و ایمان می آوردند.

اینکه امروزه در کشور ما سخن گفتن درباره موسیقی تبدیل به تابو شده است یا عده ای آنرا با لهو و لعب اشتباه می گیرند ، نیازمند ریشه یابی و نقد منطقی است و در جای دیگری باید بدان پرداخت. اما آنچه مسلم است این است که نمی توان جامعه را از موسیقی محروم کرد . عدم نگاه شفاف به موضوع موسیقی و عدم ارائه مدل و معیاری قابل قبول برای موسیقی متعالی و تعیین نکردن حد و مرز موسیقی حرام با موسیقی مجاز باعث شده است که ، اولا موسیقی مبتذل و زیرزمینی رشد کند ، ثانیا تصویری سخیف از موسیقی اصیل ایرانی در جهان نشان داده شود که شایسته ملت متمدن ایران با پیشینه ی ریشه دار فرهنگی نیست .

آموزش و پرورش کشور ، اهمیت چندانی به درس هنر ، خصوصا رشته موسیقی نمی دهد و فرزندان این ملت حتی با نامهای ساز های ایرانی آشنا نیستند ، چه رسد به اینکه بخواهند یک وسیله موسیقی را به دست گرفته یا نت های موسیقی را اجرا کنند. به نظر می رسد به خاطر احتیاط بیش از حد و برای جلوگیری از آلوده شدن موسیقی اصیل ، به لهو و لعب مجبور شده ایم از اصل آن صرف نظرکنیم . چون دیکته ای که نوشته نشده است ، کسی نمی تواند بر آن ایراد بگیرد و این راه حلی است که نظام آموزشی کشور آنرا ترجیح داده است.

حال اگر بخواهیم برای سریالهای فاخری مثل سریال امام علی(ع) یا فیلمی مثل روز واقعه ، موسیقی متن بگذاریم ، تازه متوجه می شویم که چقدر آهنگساز ، کم داریم و یا اصلا نداریم . روانشناسان باور دارند که بسیاری از مفاهیم تربیتی در سنین پایین ، بخصوص در مهد کودک ها به کمک موسیقی قابل تعلیم است . اما چون هنوز نظام آموزشی کشور ، تکلیف خود را با ابزار وآلات موسیقی نمی داند لذا نمی تواند آئین نامه ای برای آن تدوین کند.

۳- آموزش زبان خارجی ، سومین گام موفقیت

بدون آشنایی با یک یا چند زبان خارجی و بین المللی ،و رود به دنیای علم و دانش و بهره مندی از تکنولوژی های برتر امکان پذیر نیست. هر زبان دنیایی جدید است که در صورت آشنایی با آن ، وارد دنیاها و اسرار نهفته جوامع بشری می شویم.  در اثر آشنایی با چند زبان زنده دنیا ، قدرت تطبیق و مقایسه ی فرهنگها را پیدا می کنیم . می توانیم فرهنگ مشترک جهانی را کشف می کنیم و زبانی مشترک برای گفتگو بیابیم ، می توانیم به جای دشمنی و جنگ و ستیز به تعامل سازنده با همه ی ملل روی آوریم. بزرگان گفته اند : ( الناس اعداء ماجهلوا ) انسانها با آنچه نمی شناسند ، دشمنی می ورزند. بشر امروز ، برای رهایی از جنگها و خشونتها نیازمند گفتگو های سازنده است و این هدف بدون آشنایی با زبان یکدیگر ، حاصل نخواهد شد.

متاسفانه ، نظام آموزشی کشور در این زمینه نیز ناموفق است . مدارس ما در آموزش زبان خارجی اعم از عربی یا انگلیسی در پنجاه سال گذشته چه توفیقی به دست آورده اند؟ چند درصد از دانش آموزان بعد از پایان تحصیلات دبیرستانی ، توانایی مکالمه ای ساده به زبان عربی یا انگلیسی را به دست می آورند؟ متاسفانه غیر از کسانی که در کلاسهای خصوصی یا آزاد شرکت می کنند بقیه دانش آموزان کشور از به کارگیری چند جمله ساده ، برای برقراری ارتباط با یک فرد خارجی  عاجزند چه رسد به اینکه بخواهند یک متن علمی بنویسند یا یک مقاله علمی در کلاس درس ارائه دهند.

همه می دانیم که برای آموزش یک زبان خارجی ، دو ، سه ماه حضور در یک کشور خارجی و شرکت در کلاسهای فشرده آموزش زبان کافی است . پس تمام زمانهایی که در طول دوران تحصیل ، صرف آموزش زبان عربی یا انگلیسی در مدارس کشور می کنیم ، عملا اتلاف عمر و سرمایه جوانان کشور است و متاسفانه هیچوقت فکر نکرده ایم که می توان با برگزاری دوره های مشترک با آموزش و پرورش کشور های مختلف و اعزام دانش آموزان در ایام تابستان به آن کشور ها ، برای همیشه مشکل زبان آموزی را برای جوانان ایرانی حل کرد. البته اگر واهمه ی این را نداشته باشیم که ممکن است جوانان ما منحرف شوند. نگارنده معتقد است که ما در تعامل با جهان چیزی از دست نمی دهیم ، بلکه برعکس ، در این ارتباطات ، فرهنگ و تمدن ایرانی ، خصوصا اخلاق اسلامی جوانان ما دیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


دکتر ابراهیم فتح الهی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=166505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.