تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

جاده‌های آذربایجان غربی همواره جان می‌گیرند

  • کد خبر : 23861
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰۰
جاده‌های آذربایجان غربی همواره جان می‌گیرند

سوانح جاده‌ای بخش اعظمی از مرگ‌ومیر در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است و هرهفته خبرهایی از گوشه و كنار استان منتشر می‌شود كه بر اثر تصادفات جاده‌ای چندين نفر كشته و تعدای بيشتری نيز مجروح و به مراكز درمانی منتقل می‌شوند. افزایش مرگ و میر در جاده‌های استان آذربایجان‌ غربی بسیار جدی […]

سوانح جاده‌ای بخش اعظمی از مرگ‌ومیر در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است و هرهفته خبرهایی از گوشه و كنار استان منتشر می‌شود كه بر اثر تصادفات جاده‌ای چندين نفر كشته و تعدای بيشتری نيز مجروح و به مراكز درمانی منتقل می‌شوند.

افزایش مرگ و میر در جاده‌های استان آذربایجان‌ غربی بسیار جدی و نگران‌کننده است و جان باختن ۳۷۳ انسان در ۶ ماهه َنخست سال جاری به دلیل سوانح رانندگی از عومل متعدد نشات می‌گیرد که با رویکردهای کارشناسی باید برای مقابله با این پدیده شوم و ناگوار اقدام کرد.

حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جاده‌ای در آذربایجان غربی همیشه وجود داشته و بارها از سوی رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفته است چنانچه به طور میانگین هر هفته شاهد سه یا چهار حادثه تلخ جاده‌ای هستیم.

جاده‌هایی که وضعیت آسفالتشان به‌گونه‌ای است که گویا هزاران سال است متولیان امر از کنارشان رد نشده‌اند تا عمق فاجعه را درک کنند، یا در تاریکی مطلق به سر می‌برند که مأمن تصادفات جاده‌ای مرگبار هستند.

به طور مثال، حجم بالای تردد خودروها در جاده سنتو (ارومیه به مهاباد) به‌ویژه در ساعات پایانی روز، نبود آسفالت مناسب و از همه مهم‌تر دوربرگردان‌های خطرناک این جاده موجب نارضایتی مردم و همچنین تصادفات جرحی و فوتی در این محور می‌شود.

دوربرگردان‌های خطرناک موجود در این جاده یکی از اصلی‌ترین مشکلات این جاده است که اکثر حوادث ناگوار نیز در این دوربرگردان‌ها رخ می‌دهد، در این میان علاوه بر مشکلاتی که از وجود دوربرگردان‌های غیراستاندارد، مشکلاتی همچون خاموشی چراغ‌ها در برخی از نقاط این جاده و همچنین وضعیت آسفالت نامناسب آن نیز باعث نگرانی بسیاری از افرادی که روزانه در این جاده تردد می‌کنند بشود چرا که همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا جاده سنتو به قتلگاهی برای مردم این استان بخصوص شهروندان ارومیه‌ای تبدیل شود.

جاده ارومیه به سلماس نیز در بین هم‌وطنان استانی، به جاده مرگ معروف شده است چرا که روزانه در این جاده حداقل یک تصادف وحشتناکی رخ می‌دهد که منجر به مصدوم و یا فوت‌شدن سرنشینان خودروها می‌شود.

طبق آمار منتشر شده در سایت نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی از ابتدای فروردین سال جاری، تاکنون، ۲۵ هزار و ۱۱۴ تصادف در این استان رخ‌داده که ۳۷۳ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

بر اساس گفته کارشناسان حداکثر سرعت در گردنه‌ها قوشچی ۸۵ کیلومتر بر ساعت در پیچ‌ها و سرعت قانونی در مسیر مستقیم ۹۵ کیلومتر بر ساعت است که در مواقع متعددی رعایت نمی‌شود.

اگرچه می‌توان درصدی از این تصادفات را به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها دانست اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم‌عرض و حادثه‌خیز بودن، ظرفیت حضور این تعداد بی‌شمار خودروی سبک‌وسنگین را ندارد سالیانه صدها هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از راه‌های ارتباطی در برخی از شهرهای استان نیز در حد جاده‌ها روستایی و غیراستاندارد است که متأسفانه باعث ایجاد تصادفات مرگبار در جاده‌های پر پیچ‌وخم آن می‌شوید.

در پایان، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به مشکلات موجود زیر ساختی و غیراستاندارد موجود در جاده‌های استان رسیدگی کنند؛ چرا که بسیاری از هم‌وطنان زیر بار این بی‌مسئولیتی‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=23861

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.